UCJNJNM1 Jazyk německých médií

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2016
Rozsah
0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška se zabývá současnými jazykovými a komunikativně pragmatickými tendencemi v oblasti tisku, publicistiky a elektronických masmédií. Je doplněna charakteristikou některých německých a rakouských novin. Seminář se zaměřuje na rozbor konkrétních textových druhů v různých typech médií se zaměřením na nová média, novinových textů a na jazykové zvláštnosti jednotlivých novinových žánrů. Program: 1. Einteilung der Massenmedien, charakteristische Merkmale, Kommunikationsbereiche 2. Pressesprache 3. Alltagssprache, geschrieben vs. gesprochen 4. Wechsel im Ausdruck, Bildliche Sprache 5. Wertende Sprache, Phraseologismen 6. Fach- und Fremdwörter, Dialektismen, Neologismen 7. Briefwechsel Brief, E-Mail, SMS 8. Chat-Kommunikation 9. Sprachökonomie und Medien 10. Zum Sprachgebrauch zusammenfassend Literatura: Biere, Bernd Ulrich / Henne, Helmut: Sprache in den Medien nach 1945. Tübingen 1993. Bucher, Hans-Jürgen: Pressekommunikation. Grundstrukturen einer öffentlichen Form der Kommunikation aus linguistischer Sicht. Tübingen 1986. Hüffel, Clemens: Die Medienlandschaft in Deutschland und Österreich: Zahlen - Daten - Fakten. Wien 2001. Lüger, H.-H.: Pressesprache. Germanistische Arbeitshefte, Band 28. Tübingen 1995. Malá, Jiřina: Einführung in die deutsche Stilistik. 2.vyd. Masarykova univerzita v Brně 1996. Sandig, Barbara: Stilistik der deutschen Sprache. Berlin 1986. Texty v MOODLE
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2019, léto 2020, léto 2021.