UBKKA051 Služby knihoven a informační služby

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2017
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslava Sabelová (přednášející)
PhDr. Mgr. Marie Šedá (přednášející)
Mgr. Miroslava Sabelová (cvičící)
PhDr. Mgr. Marie Šedá (cvičící)
Garance
Mgr. Miroslava Sabelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předmět je vyučován formou přednášky a cvičení. Po ukončení se předpokládá, že student zná základní pojmy a skutečnosti prezentované na přednáškách a cvičeních a doporučené k nastudování z odborné literatury.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s legislativním vymezením knihovnických a informačních služeb, s jejich specifiky, se současnými standardy veřejných knihovnických a informačních služeb (VKIS). Budou znát současné pojetí KIS, informační potřeby uživatelů, jejich typologii a kategorizaci. Na základě statistických výstupů knihoven se studenti seznámí s jejich využitím při tvorbě koncepce služeb. Získají orientaci v oblasti KIS v elektronickém prostředí. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • Osnova přednášek
    1. Terminologie
    1.1. Definice a pojetí informačních služeb
    1.2. Měřítka efektivnosti informačních služeb
    1.3. Diferenciace služeb a kategorizace uživatelů
    2. Informační potřeby
    2.1. Druhy informačních potřeb
    2.2. Informační šumy
    2.3. Informační bariéry
    3. Zjišťování informačních potřeb
    3.1. Etapy průzkumu informačních potřeb
    3.2. Metody zjišťování informačních potřeb
    4. Typologie informačních služeb knihoven
    4.1. Výpůjční služby (MVS, MMVS)
    4.2. Bibliografické, referenční a faktografické služby
    4.3. Rešeršní služby
    4.4. Konzultační služby
    4.5. Studijně rozborová činnost
    4.6. Ediční a grafické služby
    4.7. Reprografické služby
    5. Komerční informační služby
    5.1. Informační služby pro podnikatele
    5.2. Informační služby databázových center
    5.3. Komerční využití internetu, modely vyhledávání a modely šíření informací
    6. Public relations
    6.1. Definice, výklad pojmu
    6.2. Složky public relations
    6.3. Aplikace zásad PR
    Cvičení
    1. Metody vyhledávání informací ve vybraných databázích.
    2. Metody rešeršování a vyhodnocování relevance informací.
Literatura
    povinná literatura
  • VOSOBA, P. Dokonalé služby : co chtějí zákazníci. Praha, 2004. info
  • 3. SOLAR, J. Okolo pultu. Praha : FINIDR, 1996. info
  • 1.ČERNÁ, M. STÖCKLOVÁ, A. Služby knihoven a informačních středisek. Praha : Univerzita Karlova, 1992. info
  • SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
    doporučená literatura
  • metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu VK IS. Praha, 2011. URL info
  • Reichel, Jiř. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha, 2009. info
  • STöCKLOVÁ, Anna. Služby knihoven: vybrané problémy. Praha, 2008. URL info
  • Smetáček, Vladimír. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha, 1990. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s aktivizací
Seminární výuka
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Test
Zápočet
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Kritéria pro zvládnutí zkoušky: absolvování předmětu Dokumentografické systémy a získání zápočtu. Podmínkou ke zkoušce je zpracování seminární práce v rozsahu 5 A4 na zadané téma. Ústní zkouška je zaměřena na obsah přednášek a základní literatury a klade důraz na orientaci studenta v dané problematice. Aktualizace 12/13!
AktivityNáročnost [h]
Cvičení1
Přednáška1
Celkem2
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.