UBKKT007 Služby pro specifické kategorie uživatelů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2018
Rozsah
3/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Marie Šedá (přednášející)
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí disciplíny je aktivní povědomí o předmětech na společenskovědním základě z předchozího studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem disciplíny je uvést do problematiky zdravotních i sociálních handicapů a jejich vlivu na osobnost uživatele. Představeny jsou specifické skupiny (komunity) uživatelů z hlediska podstaty handicapu, požadavků na specifické zacházení i služby. Pozornost se soustřeďuje také na legislativní ošetření práce s handicapovanými a znevýhodněnými osobami a uživateli.
Osnova
  • 1. Handicapovaný člověk ve společnosti. Postoje společnosti k lidem se znevýhodněním.
    2. Vada, porucha, postižení, handicap. Příčiny vzniku poruch, vad, postižení a handicapu, zmírňování důsledků postižení a vyrovnání příležitostí pro znevýhodněné osoby;
    3. Skupiny zdravotně handicapovaných uživatelů:
    - osoby s postižením zraku,
    - osoby s postižením sluchu,
    - osoby s narušenou komunikační schopností,
    - osoby s tělesným postižením,
    - osoby s mentálním postižením,
    - osoby s dílčími deficity (poruchy učení, lehká mozková dysfunkce a další).
    4. Osoby s poruchami chování, narušenou sociální adaptací a sociálním znevýhodněním
    5. Skupiny znevýhodněných uživatelů:
    - senioři,
    - matky na mateřské dovolené,
    - sociálně slabší jedinci,
    - uživatelé z okruhu národnostních menšin,
    - informačně negramotní uživatelé.
    6. Služby zdravotně handicapovaným uživatelům
    - diferenciace dle způsobu a stupně hendikepu,
    - příklady knihoven poskytující služby specializovaným uživatelům,
    - zvukové knihovny,
    - Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana.
    7. Služby znevýhodněným uživatelům
    - diferenciace dle uživatele,
    - příklady jednotlivých knihoven,
    8. Právo a lidé s postižením. Právní dokumenty, doporučení a projekty.
Literatura
    povinná literatura
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. info
    doporučená literatura
  • UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0. info
  • JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5. info
    neurčeno
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3. info
  • GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4. info
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-013-5. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-503-2. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Známkou
Test
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení:
- účast na přednáškách je doporučená;
- účast na zkoušce je podmíněna vypracováním semestrální práce na vybrané téma (ze sledované problematiky) v rozsahu 5 normostran a s využitím minimálně 5 zdrojů v textu řádně citovaných, kterou zašle vyučujícímu elektronicky v zápočtovém týdnu.
Zkouška probíhá ústní formou, student definuje vylosované termíny, zasadí je do širších společenských i odborných knihovnických souvislostí a vyjádří se k připomínkám k seminární práci.
Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Sokrates/Erasmus individuálně.

AktivityNáročnost [h]
Příprava na zkoušku30
Semestrální práce30
Účast na výuce29
Celkem89
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.