FPF:UCJAP012 Pedagogická propedeutika - Informace o předmětu
UCJAP012 Pedagogická propedeutika
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2018
- Rozsah
- Seminář 12 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Angličtina pro školskou praxi (program FPF, B7310 Filo)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s rámcovým aparátem pedagogiky - objasnění základních pojmů, objasnění předmětu pedagogiky, její struktury - členění na výchovnou a vzdělávací oblast, vztah k pomocným vědním disciplinám, objasnění hlavních objektů - žáka a vychovatele, objasnění výchovných a vzdělávacích principů se kterými pedagogika pracuje, apod.); organizace výchovy a vzdělávání; základní školské dokumenty.
- Osnova
- PŘEDNÁŠKA
1. Základní pedagogické pojmy.
2. Vědní obor pedagogika, vznik pedagogiky - význam J. A. Komenského, J. F. Herbarta a dal. Osobností.
3. Zasazení pedagogiky do konceptu Celoživotního učení.
4. Předmět pedagogiky - výchova a vzdělávání.
5. Druhy učení. Funkce a úkoly pedagogiky.
6. Základní pomocné a hraniční vědy pedagogiky - jejich přínos pro pedagogiku.
7. Cíle a principy výchovy a vzdělávání.
8. Obsah výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické dokumenty.
9. Složky výchovy. Složky vzdělávání a vyučování.
10. Formy, metody a (materiální) prostředky ve školní výchově a vzdělávání.
11. Kompetence žáka a učitele.
12. Soudobý školský zákon v ČR.
- PŘEDNÁŠKA
- Literatura
- povinná literatura
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex. ISBN 978-80-7409-024-0. info
- KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
- KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. Studijní opora , 121 s. Opava: FVP SU, 2017. info
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- doporučená literatura
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., aj. Pedagogika pro učitele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- KALNICKÝ, J. Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia. (encyklopedické výkladové heslo) s. 1072-1074. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
- Metody hodnocení
- Seminární práce
- Informace učitele
- Zkouška: písemná zkouška ze základní literatury a přednášek (úspěšnost 75 %)
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2018/UCJAP012