UIKKB44 Informační služby knihoven

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2019
Rozsah
Přednáška 3 HOD/SEM, Seminář 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Anna Novotná, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V rámci kurzu mají studenti zvládnout soubor poznatků z oblasti služeb knihoven. Probíraná témata jsou typologie informačních služeb v návaznosti na informační potřeby uživatelů, dále měřítka hodnocení efektivnosti informačních služeb. Pozornost je věnována aplikaci zásad public relations do knihoven a informačních služeb, zmiňovány jsou nové trendy - Information Commons a mobilní služby. Cvičení má sledovat obsahovou náplň přednášek.
Osnova
  • Obsahová náplň předmětu:

    1. Význam a smysl informačních služeb knihoven. Měřítka hodnocení. Jednotlivé kategorie a typologie
    informačních služeb knihoven.
    2. Informační potřeby. Profil uživatele, kategorizace uživatelů a diferenciace služeb.
    3. Etapy a metody průzkumu informačních potřeb.
    4. Program Ministerstva kultury VISK- Veřejné informační služby knihoven.
    5. Nové trendy v poskytování služeb - Information Commons a e-služby
    6. Aplikace public relations v informačních službách
    7. Modely zpřístupňování a modely vyhledávání informací na internetu.
Literatura
    povinná literatura
  • Národní knihovna ČR. Informace pro knihovny. URL info
  • NIPOS: Centrum informací a statistik kultury. URL info
  • Národní knihovna ČR. VISK: Veřejné informační služby knihoven. URL info
  • Národní knihovna ČR. Měření výkonu a kvality v knihovnách. 2017. URL info
  • DILHOFOVÁ, Adéla, Monika KRATOCHVÍLOVÁ a Jan LIDMILA. Příručka pro knihovníky veřejných knihoven. Brno, 2013. ISBN 978-80-7051-199-2. URL info
  • Národní knihovna ČR. Směrnice IFLA: Služby veřejných knihoven. 2012. URL info
  • VODIČKOVÁ, Hana. Nástin druhové klasifikace knihovnicko-informačních služeb. 2009. URL info
    doporučená literatura
  • 1508 A/S. 2010. Can you design a service? Copenhagen. URL info
  • MINAŘÍKOVÁ, Pavla a Roman NOVOTNÝ. Kdo potřebuje design knihovních služeb? URL info
  • BECKER, Adams et al. The NMC Horizon Report: 2017 Library Edition. Austin, 2017. ISBN 978-0-9986242-8-0. info
  • STEJSKAL, Jan, Beáta MIKUŠOVÁ MERIČKOVÁ a Tomáš ŘEHÁK. Efektivita služeb poskytovaných veřejnými knihovnami - případová studie České republiky. 2016. URL info
  • ALLEN, James et al. Closing the Delivery Gap. Amsterdam, 2005. info
    neurčeno
  • KOCUREK, Josef. Design služeb: kontaktní místa. Brno, 2016. URL info
  • NEKUDA, Jaroslav a POLÁČEK, Jiří. Dolování dat jako nástroj řízení vysokoškolské knihovny: příklady dobré praxe. 2016. URL info
  • FORD, Nigel. Introduction to Information Behaviour. London, 2015. ISBN 9781856048507. info
  • Richter, Vít; Pillerová, Vladana. Měření spokojenosti uživatelů knihovny Výsledky průzkumu uživatelů Národní knihovny ČR. 2007. URL info
  • BERTOT, John Carlo. Measuring Service Quality in the Networked Environment: Approaches and Considerations. 2001. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Moderní metody s ICT - myšlenkové mapy, eLearningový kurz, počítačové zpracování datových souborů
Metody hodnocení
Známkou
Test
Písemná zkouška
Zkouška
Informace učitele
Účast na přednáškách a cvičeních, studium základní literatury, zpracování seminární práce, úspěšné zvládnutí ústní či písemné zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020.