UBKKT004 Organizace veřejných knihoven komunitního typu 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Čt 14:45–15:30 M13
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKKT004/A: Čt 15:35–16:20 M13, L. Foberová
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu KT003 Organizace veřejných knihoven komunitního typu 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky navazují na studijní předmět Organizace knihoven komunitního typu 1 a soustředí se na problematiku komunitních projektů. Na úlohy veřejných knihoven: zprostředkovat přístup k informacím, nabízet příležitost k celoživotnímu vzdělávání, zprostředkovat přístup k informačním technologiím, redukovat úroveň informační negramotnosti, chránit kulturní identitu. Vzhledem k postupující globalizaci světa je nutno, aby etnika v různých regionech Evropy postupně nezanikala a neztrácela identitu, a proto nabývá na důležitosti spolupráce veřejných knihoven s dalšími kulturními institucemi na místní či regionální úrovni a užší kontakt s podnikatelskými komunitami v obci či regionu. Veřejná knihovna by se měla stát "obývákem" místní komunity a otevřít prostory všem. Veřejné knihovny mají silné informační zázemí, které se dá využít při koncepci celoživotního učení. Veřejné knihovny komunitního typu nabízí příjemné a vlídné prostředí, znalost místa a lidí, finanční, místní a časovou dostupnost, spolupráci s místními organizacemi a jsou ochotné pomáhat. Svým komunitním rozměrem podporují zdravý patriotismus. Prohlubují vztah k místu, rozvíjí zvyky a tradice, podílejí se na pořádání různých oslav a místních slavností. Integrují všechny skupiny obyvatelstva, zejména skupiny ohrožené sociálním vyloučením. Každá knihovna působí v jiném prostředí, mezi jinými lidmi, s jinými problémy a potřebami. Studenti by se měli naučit identifikovat tyto problémy a potřeby a dokázat je řešit, implementovat do činnosti knihovny. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK. Seminář Studenti se naučí objevovat potřeby a zdroje komunity tak, aby dokázali vytvořit z knihoven informační uzel místní komunity. Seminář je určen na analýzu veřejného knihovnictví v souvislosti s tvorbou komunitních projektů. Na analýzu legislativy a řízení veřejných knihoven komunitního typu. Během semináře studenti zpracují v týmech komunitní projekt.
Osnova
  • Struktura výkladu
    1. Týmy, jejich tvorba a řízení
    2. Vývojové fáze týmu
    3. Konflikty v týmu
    4. Efektivnost týmové práce v knihovnách
    5. Grantování jako proces
    6. Grantová politika pro oblast kultury
    7. Problematika komunitních projektů - proces projektování
    8. Příprava vlastního komunitního projektu
    9. Prezentace a obhajoba vlastního komunitního projektu
Literatura
    povinná literatura
  • FOBEROVÁ, Libuše. Formování knihoven na komunitní centra vede k jejich zviditelnění. Knihovnický zpravodaj Vysočina [online], 2010. URL info
  • FOBEROVÁ, Libuše. Trend ve službách: management kvality. 2010. URL info
  • FOBEROVÁ, Libuše. Specifika managementu knihoven. Havlíčkův Brod, 2008. URL info
  • GLEG, Brian, BIRCH, Paul. Teamwork : budování týmu a zvedání jeho výkonu : 70 her a cvičení pro překonání bariér mezi lidmi, pro zvýšení energie, pro změnu myšlení týmu. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-670-5. info
  • BAKEŠOVÁ, M. ; KOUDELKA, F. Management a marketing distančního vzdělávání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. info
  • BROŽEK, V. Základní řídicí dokumenty v duchu ISO 9000:2000 : mapy procesů, organizační řád, podpisový řád, popisy pracovních míst : sborník přednášek. Praha : Český komitét pro vědecké řízení, 2001. ISBN 80-02-01418-9. info
  • BOČKOVÁ, V. Celoživotní vzdělávání - výzva nebo povinnost? Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000. ISBN 80-244-0155-X. info
  • BAY, Rolf H. Účinné vedení týmů. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-247-9068-8. info
  • DOLANSKÝ, V. ; MĚKOTA, V. ; NĚMEC, V. Projektový management. Praha : Grada Publishing, 1996. info
    doporučená literatura
  • HURYTOVÁ, I. . Grantování: proces přidělování nadačních příspěvků. Brno : Doplněk, 2001. info
  • FOBEROVÁ, L. ; KONESZOVÁ, B. Výzkumné metody v knihovnictví. Knihovnický zpravodaj Vysočiny. [online]. 2007, roč. 7, č. 1 [cit. 2007-04-21]. Dostupný na World Wide Web:. URL info
  • CHVALOVSKÝ, V. Řízení projektů aneb překážkový běh na dlouhou trať. Praha: Aspi, 2005. ISBN 80-7357-085-8. info
  • GARDNER, John W. Budování komunit. Praha : Nadace VIA, 1999. info
Výukové metody
Přednášení
Studijní praxe
Seminární výuka
Metody hodnocení
Známkou
Test
Informace učitele
Aktualizace 14/15. Předmět je vyučován formou přednášky a semináře. Předpokládá se, že po ukončení předmětu bude student ovládat základní pojmy a skutečnosti probírané na přednáškách a doporučené k nastudování z odborné literatury. Požadavky ke zkoušce: znalost látky v rozsahu přednášek a témat doporučených k samostudiu z odborné literatury. Dále úspěšná prezentace vlastního komunitního projektu.
AktivityNáročnost [h]
Cvičení1
Celkem1
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.