UBKKB150 Biblioterapie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2021
Rozsah
2/0/0. Přednáška 2 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jiřina Kudelová (přednášející)
Mgr. Jiřina Kudelová (cvičící)
Garance
Mgr. Jiřina Kudelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou základní poznatky z psychoterapie, psychologie a sociální psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přiblížení a definování biblioterapie jako jedné z metod psychoterapie a pojmů souvisejících; seznámení s předpoklady zavádění, použití, účinky a cíli biblioterapie. Dalším cílem je praktické vyhledávání vhodné literatury pro jednotlivé oblasti uplatňování biblioterapie s ohledem na druh literatury a věkové kategorie uživatelů.
Osnova
  • 1. Definice a začlenění biblioterapie do psychoterapie a termíny související, historie a vývoj BT.
    2. Pojetí, typy, druhy a dělení biblioterapie, funkce literatury v biblioterapie, použití, účinky a cíle biblioterapie.
    3. Předpoklady zavádění biblioterapie, osobnost terapeuta, typy literatury pro biblioterapie, projekty biblioterapie v ČR.
    4. Cílové skupiny - děti, dospívající, dospělí, senioři; uplatnění BT - nemocnice, léčebny, věznice, ústavní péče; typy literatury - populárně naučná, beletrie, poezie.
    5. Oblasti uplatnění biblioterapie - psychické poruchy (neurózy, psychózy, psychopatie).
    6. Oblasti uplatnění biblioterapie - nemoci.
    7. Oblasti uplatnění biblioterapie - postižení (tělesné, mentální).
    8. Oblasti uplatnění biblioterapie - závislosti.
    9. Oblasti uplatnění biblioterapie - mezilidské vztahy (partnerské, rodinné a mezigenerační vztahy, násilí).
    10. Oblasti uplatnění biblioterapie - sociální problémy (nezaměstnanost, menšiny, stáří, umírání, smrt).
Literatura
    povinná literatura
  • MOLICKA, M. Příběhy, které léčí. Praha, 2007. info
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. ISBN 80-85866-07-2. info
  • VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. (Základy psychologie a pedagogiky čtenáře.). Praha, 1987. info
    doporučená literatura
  • HARTL, P., H. HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha, 2000. ISBN 80-7178-303-X. info
  • VÁGNEROVÁ, M,. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, 1999. ISBN 80-7178-214-9. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Biblioterapie. 1987. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Aktualizace 12/13. Studenti distančního studia zpracují referát o vybraném zahraničním biblioterapeutickém projektu a 10 - 15 záznamů knižních dokumentů ke každé charakterizované oblasti; záznamy musí obsahovat bibliografickou citaci dle normy ISO 690, anotaci a stručné zdůvodnění výběru dokumentu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023.