UCJNU029 Theaterspiel in DaF

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
doc. Dr. phil. Martin Maurach (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kreativní a personifikující dramatizace je jedním z nových prvků, které využívá současná výuka cizích jazyků. Posluchači se seznámí s možnostmi dramatizace a získají teoretické poznatky osvětlující její přínos pro rozvoj jazykové kompetence, tvořivosti a osobnosti žáků při hraní rolí, dramatizaci textu a hraní divadla a pantomimy.
Osnova
  • Sylabus:
    1. Kennenlernspiele im Fremdsprachenunterricht
    2. Aufwärmübungen als Vorbereitung
    3. Arbeit mit der Stimme, praktische Beispiele
    4. Gestaltendes Lesen eines deutschen Textes
    5. In Kontakt treten
    6. Verschiedene Sprachspiele vorbereiten und durchführen
    7. Soziale Spiele und ihre Nutzung im Fremdsprachenunterricht
    8. Pantomime als Möglichkeit der Wortschatzerweiterung
    9. Standbilder und Statuen als Hilfe bei der Dramatisierung des Textes
    10. Regieartiges Lesen eines Textes
    11. Drama-Projekt I.
    12. Drama-Projekt II.
Literatura
    doporučená literatura
  • Müller, H.:. Der eine und der andere. Szenische Dialoge. Stuttgart: Klett, 1994. info
  • Enst E.:. Die verzauberte Drehorgel und die Reise zur Pirateninsel. München: Goethe-Institut, 1996. info
  • Finch, R.:. Drama und Ökologisierung. [online] www.dramapaedagogik.org. info
  • Tselikas, E.I.:. Dramapädagogik im Sprachunterricht. Zürich: Orell Füssli Verlag, 2000. info
  • Owens, A. / Barber, K.:. Dramaworks, Planning - Creating - Developing. Drama Pretext. Carel Press, 1997. info
  • Müller E.:. Meschen um Müller. Stuttgart: Klett, 1971. info
  • Sakayan D.:. Rede und Antwort. Ismaning: Max Hueber, 1989. info
  • Chighini P.:. Zirkus der Kuscheltiere. München: Goethe-Institut, 1997. info
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022.