UCJNUK26 Drammapädagogik

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2021
Rozsah
0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
doc. Dr. phil. Martin Maurach (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kreativní a personifikující dramatizace je jedním z nových prvků, které využívá současná výuka cizích jazyků. Posluchači se seznámí s možnostmi dramatizace a získají teoretické poznatky osvětlující její přínos pro rozvoj jazykové kompetence, tvořivosti a osobnosti žáků při hraní rolí, dramatizaci textu a hraní divadla a pantomimy. Sylabus: 1. Seznamovací hry 2. Warming up, Ledolamky 3. Práce s hlasem 4. Hraní rolí 5. Skupinová dynamika 6. Didaktické hry 7. Sociální hry a jejich využití ve výuce cizího jazyka 8. Pantomima 9. Standbilder 10. Novinové divadlo 11. Drama-projekt I. 12. Drama-projekt II. Literatura: Diekhans, J.: 99 Theater-Spiele: Übungen für die theaterpädagogische Praxis. Paderborn: Schöningh, 2003. Finch, R.: Drama und Ökologisierung. www.dramapaedagogik.org [online] Marušák, M.: Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Brno: Computer Press, 2006. Tselikas, E. I.: Dramapädagogik im Sprachunterricht. Zürich: Orell Füssli Verlag, 2000. Valenta, M.: Dramaterapie. Praha: Portál, 2001. Valenta, M.: Dramaterapie. Praha: Grada, 2011. Vopel, K. W.: Interaktionsspiele für Jugendliche. Salzhausen: iskopress, 2006. http://www.goethe.de/ins/ca/lp/prj/grh/deindex.htm online
Osnova
  • 1. Seznamovací hry
    2. Warming up, Ledolamky
    3. Práce s hlasem
    4. Hraní rolí
    5. Skupinová dynamika
    6. Didaktické hry
    7. Sociální hry a jejich využití ve výuce cizího jazyka
    8. Pantomima
    9. Standbilder
    10. Novinové divadlo
    11. Drama-projekt I.
    12. Drama-projekt II.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Porfolio
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023.