FPF:UBKKB057 Literární komunikace - Informace o předmětu
UBKKB057 Literární komunikace
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2022
- Rozsah
- 8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou znalosti z teorie a dějin literatury na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout posluchačům nástin percepce literárního díla v systému literární komunikace, charakterizovat základní systémové komponenty - autora, dílo, čtenáře - z hlediska literární vědy, estetiky, psychologie a bibliopsychologie. Důraz je kladen rovněž na charakteristiku uměleckých a estetických kvalit literárního díla ve společensko-historickém kontextu.
- Osnova
- 1. Pojem literatura.
2. Umělecké literární dílo: pojem a struktura. Rozdíl v pojetí věcného a uměleckého literárního díla. Struktura literárního díla. Specifika vnímání uměleckého literárního díla.
3. Vnímání uměleckého literárního díla. Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola recepční estetiky.
4. Teorie estetických informací. Představitelé myšlenkových proudů v teorii estetických informací. Základní estetické kategorie. Estetický předmět, estetický proces a estetická hodnota. Literatura umělecká, oddechová, populární, triviální, bestseller, evergreen.
5. Literární komunikace. Formy komunikace. Problematika znakového vnímání a dorozumívání - typologie znaků. Literární komunikace a její specifika.
6. Autor. Psychologický výklad tvůrčího procesu. Charakteristika tvořivé umělecké osobnosti. Typologie autora v pojetí K. G. Junga, E. Kretschmera, J. Eysencka, S. Freuda.
7. Čtení a četba. Základní terminologická východiska pro poznání kategorie "čtenář" a "čtenářství". Četba aktivní a pasivní.
8. Čtenář. Četba jako vyšší lidská potřeba - motivace četby, funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost čtenáře. Typologie čtenáře.
9. Perspektivy četby. Vliv technických vynálezů a demokratizace kultury na rozvoj četby v 19. století. "Revoluce knihy" v 50. letech 20 stol. Četba v postmoderní době.
- 1. Pojem literatura.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005. ISBN 80-86903-09-5. info
- STÖHRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2001. ISBN 80-7192-500-4. info
- HAMAN, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha : ČS, 1991. info
- LIBA, P. Čitatel a literárny proces. Bratislava : Tatran,, 1987. info
- DRVOTA, S. Osobnost a tvorba. Praha : Avicenum, 1973. info
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu - Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Písemný test - Informace učitele
- Doporučená je účast na přednáškách.
Aktivní účast na seminářích, zapojování se do diskuse. Povolena je absence ve dvou seminářích.
Kritéria pro udělení zápočtu:
Zpracování eseje (2 normostrany) o stylu literární komunikace ve vybraném literárním (beletristickém) díle.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Úspěšné zvládnutí didaktického testu z probírané látky na min. 80%.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení příslušného semestru, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín zkoušky.
Předmět lze v případě výjezdu na Socrates/Erasmus studovat individuálně.
Aktivity Náročnost [h] Domácí příprava na výuku 15 Příprava na zkoušku 25 Semestrální práce 15 Účast na výuce 26 Celkem 81 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2022/UBKKB057