HKDRPBP047 Cestovní kanceláře a agentury

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2023
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Jana Stuchlíková (přednášející)
Ing. Pavlína Sonnková (cvičící)
Ing. Jana Stuchlíková (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Pavol Plesník, PhD.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Út 13:05–13:50 PrPed
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
HKDRPBP047/A: Út 13:55–15:30 PrPed, J. Stuchlíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se způsobem založení cestovní kanceláře nebo cestovní agentury, s přípravou podnikatelského záměru, s organizační strukturou a fungováním cestovní kanceláře a cestovní agentury (dále CK a CA), s nejdůležitějšími pracovními operacemi a postupy a s nabídkou služeb CK a CA. Studenti se seznámí s legislativními podmínkami pro provozování CK a CA, s chodem cestovní kanceláře a cestovní agentury, s postupem uzavírání smluv mezi subjekty cestovního ruchu. Současně studenti zvládnou zásady tvorby a prodeje produktu CK nebo CA včetně jeho propagace a vyúčtování.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, terminologie, literatura a informační zdroje, podmínky pro absolvování.
  • 2. Historie a vývoj podnikání v cestovním ruchu v ČR.
  • 3. Tematické zaměření cestovních kanceláří a agentur.
  • 4. CK a CA se zaměřením na kulturní turismus (cestovní ruch) v tuzemsku a zahraničí – příkladové prezentace.
  • 5. Zahájení podnikání cestovních kanceláří a cestovních agentur.
  • 6. Pojištění cestovních kanceláří; smluvní zajištění služeb cestovních kanceláří a agentur.
  • 7. Tvorba produktu cestovní kanceláře a cestovní agentury.
  • 8. Cenová politika a kalkulace ceny produktu cestovních kanceláří a agentur.
  • 9. Distribuce produktu cestovními kancelářemi a cestovními agenturami a jejich aktuální trendy.
  • 10. – 11. Technika prodeje služeb cestovních kanceláří a cestovních agentur.
  • 12. Specifika legislativní úpravy vztahů cestovních kanceláří a agentur vůči spotřebitelům.
  • 13. Závěrečná syntéza znalostí.
Literatura
    povinná literatura
  • Linderová, I. Cestovní ruch – teoretická a právní východiska. Praha 2015.
  • PALÁTKOVÁ,. M., MRÁČKOVÁ, E., KITTNER, M., KAŠŤÁK, O., ŠESTÁK, J. Management cestovních kanceláří a agentur. Praha, 2013. info
  • Pompurová, K. Řízení provozu cestovní kanceláře. Praha 2013.
  • SYSEL, J. Cestovní kancelář, cestovní agentura a informační středisko v cestovním ruchu. Praha: VŠH, 2008. ISBN 978-80-86578-75-0. info
    doporučená literatura
  • BERÁNEK, J. A KOL. Ekonomika cestovního ruchu. Praha: MAG CONSULTING, 2013. info
  • GOELDNER, CH. R. and J. R. B. RITCHIE. Cestovní ruch: principy, příklady, trendy. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0298-2. info
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Marketing v cestovním ruchu: jak uspět v domácí i světové konkurenci. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4209-0. info
  • KUNEŠOVÁ, E. - FARKOVÁ, B. Technika zahraničních zájezdů. Praha, 2004. info
  • Lochmannová, A. Cestovní ruch. Prostějov 2015.
  • ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. Praha: IDEA SERVIS, 2010. ISBN 978-80-85970-68-5. info
  • Ryglová, K. – Burian, M. – Vajčnerová, I. Cestovní ruch – podnikatelské principy a příležitosti v praxi. Praha 2011.
Metody hodnocení
Ústní rozprava. Docházka na semináře (75%), aktivní přístup.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024.