ARTKSPBP24 Dějiny české kinematografie II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (přednášející)
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s dějinami českého filmu od 60. let do současnosti. Výklad bude sledovat jednotlivé základní periody vývoje dějin kinematografie a poskytne studentům rámcový obraz vývoje celého oboru v českých zemích. V průběhu výuky se studenti seznámí s jednotlivými významnými obdobími, ale i vůdčími filmařskými osobnostmi a jejich díly, a to s důrazem na zařazení do společensko-kulturního kontextu, který kinematografii do značné míry determinuje.
Osnova
  • 1.–3. 60. léta a nástup generace české nové vlny (Věra Chytilová, Miloš Forman, Ivan Passer, Jiří Menzel, Jan Němec, Pavel Juráček, Evald Schorm, Juraj Herz, Jaromil Jireš...). 4.–5. 60. léta: tvůrci mimo novou vlnu. Žánry českého hraného filmu 60. let. 6. Kinematografie v období tzv. normalizace (1970–1989). Únikové normalizační žánry. 7.–8. Český film v exilu. 9.–10. Kinematografie v období transformace pro roce 1989: žánrová struktura a stylové tendence, nástup nových generací. 11. Ústřední náměty nového českého filmu 90. let (reflexe současnosti, nostalgie po normalizaci, porevoluční svět, novodobá témata, analýza společnosti, vyrovnání s minulostí, přehodnocování stereotypů, trivializace historie, dětská optika, nedoceněná díla, rekonstrukce dějin, odvážné žánrové projekty, reflexe každodennosti, literární adaptace, popularizace národní klasiky) 12. Osobnosti českého dokumentárního filmu. 13. Osobnosti českého animovaného filmu.
Literatura
    povinná literatura
  • PTÁČEK, L. (ed.). Panorama českého filmu. Olomouc: Rubico, 2000.
  • KUČERA, J. Poetika českého filmu. Praha, NAMU, 2016.
  • SEDLÁČEK, J. Rozmarná léta českého filmu: 1989–1998. Praha: Česká televize, 2012.
  • LUKEŠ, J. Diagnózy času, český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart, 2013.
    doporučená literatura
  • HALADA, A. Český film devadesátých let: od Tankového praporu ke Koljovi. Praha: Lidové noviny, 1997.
  • BERNARD, J. Evald Schorm a jeho filmy; Odvahu pro všední den. Praha: Primus, 1996.
  • HULÍK, Š. Kinematografie zapomnění: počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968–1973). Praha: Academia, 2011.
  • LUKEŠ, J. Orgie střídmosti. Praha: NFA, 1993.
  • BAREŠOVÁ, M. – CZESANY DVOŘÁKOVÁ, T. Generace normalizace: ztracená naděje českého filmu? Praha: Národní filmový archiv, 2017.
  • ŽALMAN, J. Umlčený film. Praha: NFA, 1993.
  • ŠKVORECKÝ, J. Všichni Ti bystří mladí muži a ženy: osobní historie českého filmu. Praha: Horizont, 1991.
  • LIEHM, A. J. Ostře sledované filmy: československá zkušenost. Praha: Národní filmový archiv, 2001.
  • HAMES, P. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008.
  • PŘÁDNÁ, S. – ŠKAPOVÁ, Z. – CIESLAR, J. Démanty všednosti. Český a slovenský film 60. let. Praha: Pražská scéna 2002.
  • LUKEŠ, J. Miloš Forman v kostce. Praha: Academia, 2019.
  • BŘEZINA, V. Lexikon českého filmu. Praha: Cinema, 1996.
  • MELOUNEK, P. Horečky všedního dne aneb Nová jména, nové pohledy v našem filmu 70. a 80. let. Praha, 1987.
  • VORÁČ, J. Český film v exilu. Brno: Host, 2004.
Výukové metody
přednáška, seminář

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/ARTKSPBP24