UBKINSNK10 Sociální komunikace a média 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
14 hod/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Anna Novotná, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předmět mohou splnit všichni studenti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je dát do kontextu vývoj komunikace a vývoj kultury. K tomu bude během semestru nastudováno několik nových trendů, souvisejících s osobnostmi či hnutími, které ovlivnily vývoj nových teorií týkajících se sociální komunikace a médií nebo prostě jen změnami, které ve společnosti probíhají, a na které je společnost nucena reagovat. Bude vyzdvižen význam jedince a masy, bude rozebrán publikační proces a jeho změny, pokrok v technologiích, globalizace a multikulturalismus. Semináře budou sledovat probíraná témata a reflektovat je diskuzemi a referáty.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se ve složitějších problémech společnosti, bude rozumět kontextu sociální komunikace a médií;
- prokázat schopnosti spojené s mediální gramotností;
Osnova
  • Obsahová náplň předmětu:
    1. Teorie médií
    2. Vývoj komunikace a médií
    3. Remediace
    4. Média a kultura (digitalizace kultury)
    5. Média a generace (demasifikace publika, masifikace autorství)
    6. Multitasking
    7. Globalizace kultury
    8. Virtualizace komunikace
    9. Informační stres a informační hygiena
Literatura
    povinná literatura
  • RAMSDEN, Chloe. Jak říct ne sociálním sítím: snadné tipy, jak se nenechat ovládnout sociálními médii. Překlad Petr Florian. 1. vydání. V Brně: Lingea, 2021. 127 stran. ISBN 978-80-7508-673-0.
  • MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Překlad Miloš Calda. 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011. 399 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.
  • BOLTER, Jay David. Writing space: computers, hypertext, and the remediation of print. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2011. xiv, 232 stran. ISBN 978-0-8058-2919-8.
  • MATULA, Kamil, Anna NOVOTNÁ a Jindra PLANKOVÁ. Trendy v sociální komunikaci. První vydání. Opava: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, Slezská univerzita, 2023. 157 s. ISBN 978-80-7510-558-5.
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. 639 s. ISBN 978-80-7367-574-5.
  • DEUZE, Mark. Media life = Život v médiích. Překlad Petra Izdná. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 267 stran. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2815-8.
  • SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. 1. vyd. Brno: Host, 2014. 341 s. ISBN 978-80-7294-872-7.
    doporučená literatura
  • JOHNSON, Miriam J. Books and social media: how the digital age is shaping the printed word. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. 163 stran. ISBN 978-1-032-00135-7.
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Monologická (výklad, přednáška)
Seminární výuka
Metody hodnocení
Známkou
Ústní zkouška
Zápočet
Seminární práce
Informace učitele
K předmětu je připraven kurz v IS SU.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.