FPF:UBKINSNP18 Sociální komunikace a média 2 - Informace o předmětu
UBKINSNP18 Sociální komunikace a média 2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Anna Novotná, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- St 16:25–18:00 LAID
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Předmět mohou splnit všichni studenti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia (program FPF, KNIH-nav)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je dát do kontextu vývoj komunikace a vývoj kultury. K tomu bude během semestru nastudováno několik nových trendů, souvisejících s osobnostmi či hnutími, které ovlivnily vývoj nových teorií týkajících se sociální komunikace a médií nebo prostě jen změnami, které ve společnosti probíhají, a na které je společnost nucena reagovat. Bude vyzdvižen význam jedince a masy, bude rozebrán publikační proces a jeho změny, pokrok v technologiích, globalizace a multikulturalismus. Semináře budou sledovat probíraná témata a reflektovat je diskuzemi a referáty.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se ve složitějších problémech společnosti, bude rozumět kontextu sociální komunikace a médií;
- prokázat schopnosti spojené s mediální gramotností; - Osnova
- Obsahová náplň předmětu:
1. Teorie médií
2. Vývoj komunikace a médií
3. Remediace
4. Média a kultura (digitalizace kultury)
5. Média a generace (demasifikace publika, masifikace autorství)
6. Multitasking
7. Globalizace kultury
8. Virtualizace komunikace
9. Informační stres a informační hygiena
- Obsahová náplň předmětu:
- Literatura
- povinná literatura
- BRIGGS, Asa a BURKE, Peter. A social history of the media: from Gutenberg to the Internet. 4th edition. Cambridge, UK: Polity, 2020. ISBN 978-1509533725.
- MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Překlad Miloš Calda. 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1. Praha: Mladá fronta, 2011. 399 s. Strategie. ISBN 978-80-204-2409-9.
- GOODIN, Tanya. Off: digitální detox pro lepší život. Vydání první. Praha: Euromedia, 2018. 111 stran. Esence. ISBN 978-80-7549-645-4.
- SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. 1. vyd. Brno: Host, 2014. 341 s. ISBN 978-80-7294-872-7.
- MATULA, Kamil, Anna NOVOTNÁ a Jindra PLANKOVÁ. Trendy v sociální komunikaci. První vydání. Opava: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, Slezská univerzita, 2023. 157 s. ISBN 978-80-7510-558-5.
- BOLTER, Jay David. Writing space: computers, hypertext, and the remediation of print. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2011. xiv, 232 stran. ISBN 978-0-8058-2919-8.
- DEUZE, Mark. Media life = Život v médiích. Překlad Petra Izdná. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 267 stran. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2815-8.
- doporučená literatura
- JOHNSON, Miriam J. Books and social media: how the digital age is shaping the printed word. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. 163 stran. ISBN 978-1-032-00135-7.
- HAYLES, Katherine. Postprint: books and becoming computational. New York: Columbia University Press, [2021], ©2021. The Wellek Library Lectures. ISBN 978-0-231-19825-7.
- MASSI, Marta, ed., VECCO, Marilena, ed. a FORREST, Jeffrey Yi-Lin, ed. Digital transformation in the cultural and creative industries: production, consumption and entrepreneurship in the digital and sharing economy. First published. London: Routledge Tay
- GEISMAR, Haidy, ed. a KNOX, Hannah, ed. Digital anthropology. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021. ISBN 978-1-350-07884-0.
- RAMSDEN, Chloe. Jak říct ne sociálním sítím: snadné tipy, jak se nenechat ovládnout sociálními médii. 1. vydání. V Brně: Lingea, 2021. ISBN 978-80-7508-673-0.
- ČIN, Tal-jong. Artificial intelligence in cultural production: critical perspectives on digital platforms. London: Routledge, 2021.
- 9. FUCHS, Christian. Social media: a critical introduction. Third edition. Los Angeles: Sage, 2021. ISBN 978-1-5297-5274-8.
- O'REILLY, Michelle et al. Digital media and child and adolescent mental health: a practical guide to understanding the evidence. Thousand Oaks: Sage Publications, 2021. ISBN 978-1-5297-0938-4.
- FORETOVÁ, Petra. Labyrintem (teorie) hypertextu: mediální a textuální aspekty nelineárních textů. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci pro Centrum kulturálních, mediálních a komunikačních studií při Filozofické fakultě Univerzity Palackého
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Monologická (výklad, přednáška)
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Známkou
Ústní zkouška
Zápočet
Seminární práce - Informace učitele
- K předmětu je připraven kurz v IS SU.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UBKINSNP18