UBKKDBK045 Literatura v intermediální perspektivě II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
8p+8s/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavla Bergmannová (přednášející)
PhDr. Ondřej Haničák (přednášející)
doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Bergmannová (cvičící)
PhDr. Ondřej Haničák (cvičící)
doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs navazuje na předmět Literatura v intermediální perspektivě I a seznamuje s literaturou v intermediální perspektivě v blocích věnovaných postupně otázkám moderního výtvarného umění, moderní hudby a filmu.
Poznámka: výuka předmětu je rozdělena mezi 3 pedagogy s výukou ve dnech dle rozvrhu (pondělí, úterý, čtvrtek). Student tedy navštěvuje výuku ve všech daných dnech dle rozvrhových požadavků.
Osnova
  • 1. Výtvarné umění 19. století a literatura – beletristické zpracování životopisů slavných umělců, vznik, rozvoj a význam bibliofilie, sběratelství knih a rozvoj ex-libris, literární tvorba a památková péče v 19. století
  • 2. Výtvarné umění 20. století, transpozice motivů z literární sféry, programové texty iniciující vznik výtvarných hnutí, literární salony a jejich vliv na výtvarnou kulturu, rozvoj výtvarné kritiky, vztah literární a architektonické tvorby, nástin jednotlivých směrů a hnutí (secese, expresionismus, kubismus, futurismus, dadaismus, abstraktní expresionismus a lyrická abstrakce)
  • 3. Vztah hudby a literatury v moderní vážné hudbě
  • 4. Vztah literatury a hudby ve světové a české populární hudbě
  • 5. Hudba v literatuře. Úvodem
  • 6. Hudba v literatuře. Základní problémy
  • 7. Vztah literatury a filmu. Filmová řeč vs. řeč literatury
  • 8. Co je filmová adaptace literárního díla? Modely adaptace
  • 9. Fáze a aspekty adaptace literárního díla
  • 10. Filmová adaptace podle literárních druhů (próza, drama, poezie)
  • 11. K problémům české literatury ve filmu I. (do roku 1960)
  • 12. K problémům české literatury ve filmu I. (do roku 1960)
  • 13. Opakování vybraných problémů – hudba, výtvarné umění a film v éře moderny a postmoderny
  • Poznámka: výuka předmětu je rozdělena mezi 3 pedagogy s výukou ve dnech dle rozvrhu (pondělí, úterý, čtvrtek). Student tedy navštěvuje výuku ve všech daných dnech dle rozvrhových požadavků.
Literatura
    povinná literatura
  • LAHODA, V. et al. Dějiny českého výtvarného umění 1890–1938, IV/1–2. Praha: Odeon, 1998.
  • PEČMAN, R. (ed.) Hudba a literatura. Frýdek-Místek: Okresní vlastivědné muzeum, 1983.
  • SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001.
  • HUTCHEON, L. Teória adaptácie. Brno, JAMU, 2012. info
  • BORDWELL, D. - THOMPSON, K. Umění filmu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. info
  • CHATMAN, S. Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu. Brno, 2008. info
  • MRAVCOVÁ, M. Od Oidipa k Francouzově milence. Praha, NFA, 2001. info
    doporučená literatura
  • FUKAČ, J. O mnohoznačnosti vztahu hudba–slovo. In Vokální hudba národů. Brno 1976, s. 55–73.
  • MACUROVÁ, A. / MAREŠ, P. Text a komunikace: jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Karolinum, 1993.
  • BROWN, C. S. Music and literature. Hanover, London, University Press od New England, 1987.
  • MATHAUSER, Z. K intersémiotické problematice uměleckých druhů. In Uměnovědné studie V. Praha: ÚTDU ČSAV, 1984, s. 67–85.
  • NOVÁK, R. Hudba jako inspirace poezie. Ostrava: Tilia, 2005.
  • ADORNO, T. W. Úvod do sociologie hudby. Praha: Filosofia, 2015.
  • MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
  • LÉBL, V. O mezních druzích umění. Nové cesty hudby. Praha 1960.
  • AUJEZDSKÝ, P. Od knížky k televiznímu filmu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009.
  • JUNGMANN, S. Hudba přítelkyně. Brno: Schneider, 1997.
  • PIJOAN, J. Dějiny umění 1–10. Praha: Odeon, 1982–1987.
Výukové metody
Výklad, promítání relevantních audio-vizuálních záznamů.
Poznámka: výuka předmětu je rozdělena mezi 3 pedagogy s výukou ve dnech dle rozvrhu (pondělí, úterý, čtvrtek). Student tedy navštěvuje výuku ve všech daných dnech dle rozvrhových požadavků.
Metody hodnocení
1. Vypracování písemné seminární práce. 2. Vykonání zkoušky v závěru semestru.
Poznámka: výuka předmětu je rozdělena mezi 3 pedagogy s výukou ve dnech dle rozvrhu (pondělí, úterý, čtvrtek). Student tedy navštěvuje výuku ve všech daných dnech dle rozvrhových požadavků.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.