FPF:UBKKDBK054 Happening, performance art - Informace o předmětu
UBKKDBK054 Happening, performance art, a druhá divadelní reforma
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 12hod/sem. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Kubart, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kubart, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předmět je určen studentům bakalářských, magisterských i doktorských programů.
Studijním předpokladem je základní orientace v teatrologických teoretických přístupech a metodologiích, zejm. strukturalismu, fenomenologii a performativitě, a základní orientace v dějinách umění druhé poloviny 20. století. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- Seminář studenty seznámí s vývojovými předpoklady tzv. druhé divadelní reformy, a jejími projevy ve formách akčního umění happeningu, performance art a body art. Frekventanti/frekventantky kurzu by po úspěšném absolvování měli/y být schopni/y ve škále akčního umění rozeznávat jeho jednotlivé formy v podobě happeningu, performance art, body artu, a pojmenovat formální podobnosti/souvislosti s tzv. druhou divadelní reformou. Historiografický přístup bude kombinován s nabídkou metodologických přístupů (strukturalistický, fenomenologický, psychoanalytický, kognitivní) analýzy a interpretace různých forem akčního umění, a to za použití obrazové, textové i audiovizuální dokumentace.
- Výstupy z učení
- Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/schopna:
- identifikovat a shrnout důležité rysy jednotlivých projevů akčního umění,
- určit a popsat současné domácí a zahraniční charakteristiky performance art a happeningu,
- pochopit a vysvětlit estetiku performativity,
- vnímat divadelní představení jako jednání,
- aplikovat strukturalistickou, fenomenologickou a performativní metodologii na představení/performance,
- analyzovat představení/performance. - Osnova
- 1. Performance art a performativita
- 2. Performativita v literatuře, výtvarném umění a hudbě
- 3. Americký happening a Fluxus
- 4. Novorealismus (francouzský happening) a japonský happening
- 5. Československý happening
- 6. Estetika šoku a Günter Brus
- 7. Vídeňský akcionismus: Otto Muehl, Rudolf Schwarzkogler
- 8. Re-ritualizace umění: Hermann Nitsch
- 9. Antonin Artaud: divadlo krutosti
- 10. Living Theatre, Jerzy Grotowski a Odin Teatret
- 11. Body art: Ron Athey, Franko B. a Marina Abramović
- 12. Současná česká performance
- Literatura
- povinná literatura
- PRIESSNITZ, R. (ed.) 2012. Amor Psýché akce – Vídeň: ženský element ve vídeňském akcionismu.Praha: DOX.
- KOŘÁN, J. a OSLZLÝ, P. 1982. Living Theatre. Praha: Jazzová sekce.
- FISCHER-LICHTE, Erika. 2000. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári.
- AUSTIN, John Langshaw. 2000. Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia nebo AUSTIN, John Langshaw. 2022. Jak něco udělat pomocí slov. Praha: Filosofia.
- MORGANOVÁ, Pavlína. 1999. Akční umění. Olomouc: Votobia.
- KAPROW, Allan. 1967. Assamblage, environments and happenings. New York: Abrams.
- BUTLER, Judith. 2016. Závažná těla. O materialitě a diskursivních mezích „pohlaví“. Praha: Nakladatelství Karolinum.
- REZEK, Petr. 1982. Tělo, věc a skutečnost. Praha: Jazzová sekce.
- ARTAUD, Antonin. 1994. Divadlo a jeho dvojenec. Praha: Hermann a synové.
- doporučená literatura
- KARRER, Michael (ed.) 2015. Nitsch. Das Gesamtkunstwerk des Orgien Mysterien Theaters. Vídeň: Verlag der Buchhandlung König.
- WARD, Ossian. 2022. Marina Abramović. London: Laurence King Publishing.
- WEIBEL, Peter, ed. 1998. Die Wiener Gruppe. The Vienna Group. A moment of modernity 1954–1969. Vídeň – New York: Springer
- KOPECKÝ, Jan. 1994. Antonin Artaud: poslední z prokletých. Praha: Hermann a synové.
- ARATUD, Antonin. 1987. Divadlo Antonina Artauda, díl 1., Praha: Kulturní dům hlavního města Prahy.
- TRABITSCH, Thomas a BUHRS, Michael a KLOCKER, Hubert (eds.) 2015. ExistenzFest. Hermann Nitsch und das Theater. Stuttgart: Hatje Cantz Verlag.
- Výukové metody
- Přednášky
- Metody hodnocení
- K úspěšnému ukončení kurzu je zapotřebí absolvovat ústní závěrečnou zkoušku. Přednášející dá ke konci semestru studujícím na výběr z 10 okruhů. Z jimi zvoleného okruhu budou přezkoušeni během ústní zkoušky. Znalost okruhu na úrovni znalostí, které zazněly na přednáškách, se rovná známce A. Během zkoušení jde zejména o ověření kontextuálních znalostí, tj. důležité jsou koncepty (v našem případě performativita), a praktické příklady její aplikace.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UBKKDBK054