UBK10025 Animace kultury

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2008
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vnést do českého univerzitního vzdělávacího kontextu nový model šíření kultury - kulturní práce. Tento model , který je od 60. let úspěšně aplikován v řadě evropských zemí, přináší alternativní možnosti kreativní práce s hmotnou i duchovní kulturou. Předmět má studenty motivovat k přemýšlení o sobě, vlastní tvorbě, smyslu umění pro kultivaci člověka.
Osnova
  • Animace nabízí nedirektivních forem výuky umění a kulturní činnosti v rámci univerzitního vzdělávání. Animace si klade za úkol kultivovat integrovanou osobnost - vytvářet aktivního člověka, který si je vědom odpovědnosti za svá rozhodnutí a jejich racionální a emocionální důsledky - člověka odpovědného za smysl a kvalitu vlastního života i za životní běh ostatních lidí. Animátor využívá svých vědomostí, dovedností, charismatu a díky svému nadšení a posedlosti vtahuje okolí do společenského a kulturního dění. Dovede nadchnout pro ideje společných projektů. Patří mezi ty nepřehlédnutelné osobnosti, které buď spontánně nebo v rámci profese oživují komunitu kulturním a společenským děním. Sám přesouvá iniciativu na další lidi a lavinovitě tak zapojuje ostatní do vytvořeného společenství. Animátor má podle polských koncepcí přinášet stále nové podněty a svou kreativitou nabízet chybějící články kulturního dění, vytvářet protiváhu konzumnímu způsobu života. Práce animátora je závislá na schopnosti komunikovat, přesvědčit a vyprovokovat ostatní k dialogu. Podle francouzských pedagogů a sociologů kultury je animátor zároveň pedagogem, který nediriguje skupinu či jednotlivce, ale probouzí v nich vlastní aktivitu. termínem animace se označuje každá aktivita ve skupině kolektivu, společenství , která vede ke komunikaci a vytvoření nové společenské struktury. Animace je metoda integrace a spoluúčasti. Cílem animace je adaptace na nové formy společenského života.
    1. Animace kultury (Etymologie a sémantická analýza pojmu animace. Geneze animace kultury. Kontexty vzniku animace kultury v Polsku. Animace kultury v Evropě. Postmoderní situace a animace kultury)
    2. Struktura animace (Animace kultury. Společensko-kulturní animace)
    3. Kdo je to animátor kultury (Předpoklady a kompetence animátorů. Vzdělávání animátorů kultury. Interdiscilinárnost, otevřenost, kreativita animátorské činnosti)
    4. Akční pole animátorů kultury v praxi (Animace a volný čas. Animace k kontextu vzdělávání)
    5. Animace kultury v českém kontextu (Vymezení pojmů kulturní práce, osvěta, šíření kultury, animace kultury. Současný stav animace kultury v České republice)
    6. Vybraná témata z psychologie (Úvod do psychologie. Psychologie umělecké tvorby. Vnímání uměleckého díla. Komunikace uměním a budování významu)
Literatura
    povinná literatura
  • SIOSTRZONEK, J.:. Animace kultury (polské inspirace). Opava, Slezská univerzita v Opavě, 2008. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1. Aktivní účast na přednáškách.
2. Seminární práce:zpracování animačního projektu dle vlastního uvážení a jeho prezentace.
3. Pokyny ke zpracování seminární práce: animační projekt bude hodnocen na základě správnosti, stupni kreativity, přínosu a inovativnosti.
4. Zkouška ústní - prověření základních pojmů na konkrétních příkladech (co je to animace, kultivace) komentář k poznámkám pedagoga v seminární práci, termín od začátku zkušebního období do konce února.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.