UBKKN042 Výchova uživatelů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2008
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Eva Křivá
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Aktivní účast na seminářích - zapojování se do diskuse o knihovnických a informačních službách poskytovaných různorodým skupinám čtenářů a uživatelů obecně a v konkrétních knihovnách. Povolena je absence ve dvou seminářích.
Kritéria pro udělení zápočtu: zpracování seminární práce a její předání v elektronické podobě (mailem). Podmínky přijetí práce - rozsah 10 stran textu, seznam min. 5 titulů použité literatury (v textu řádně citované), vlastní komentář ke zpracovávané problematice.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky: ústní rozprava nad vylosovaným okruhem, komentář k poznámkám učitele v seminární práci.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Disciplína teoreticky i prakticky představuje metodiku výchovy ke čtení, k četbě a ke čtenářství i využívání věcných informací a bližší specifikací pro jednotlivé kategorie čtenářů a uživatelů podle věku, vzdělání, obecně životních názorů a postojů, podle čtenářských zájmů a preferencí. Přednášky doplňují poznatky o roli knihoven v celoživotním vzdělávání občanů. Důraz je kladen na kulturní a výchovnou činnost knihoven, která má nezastupitelný význam v hodnotném vyplnění volného času dětí a mládeže. Seminář: Tematicky navazuje na přednášky. Analýza způsobu prezentace knihoven a jejich služeb se zdůrazněním složky informativní a výchovné. Ukázky praktických kulturně-výchovných aktivit pro děti, dospělé i seniory. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Literatura
    povinná literatura
  • KRAMPOLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. info
  • CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. info
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
  • SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
  • VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. Praha : SPN, 1987. info
    doporučená literatura
  • WARD, P., ADAMS, S., LEVERMORE, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál, 1997. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.