FPF:UBK10116 Dějiny českého divadla III - Informace o předmětu
UBK10116 Dějiny českého divadla III
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2009
- Rozsah
- 3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je poskytnout posluchačům vhled do vývoje českého divadla od roku 1918 po současnost. Na utváření podoby českého divadelnictví v období ustavení samostatného státu měla nepominutelný vliv česká moderna, a proto náš výklad zahájíme opakováním látky již v 90. letech 19. století, kdy vystoupila se svými prvními projevy. Na ty pak navážeme výkladem níže uvedených témat. V rámci těchto tematických bloků bude zvláštní pozornost věnována životu a dílu klíčových osobností českého divadelního vývoje uvedených období - od Kvapila po Morávka, od Kvapilové po Borovou, od Čapka po Lagronovou, od Tröstra po Duška. Ve svém průběhu bude kurs doplňován o doporučenou (nejen) dramatickou literaturu jednotlivých údobí a pro maximální názornost prokládán ukázkami.
- Osnova
- Cílem kursu je poskytnout posluchačům vhled do vývoje českého divadla od roku 1918 po současnost. Na utváření podoby českého divadelnictví v období ustavení samostatného státu měla nepominutelný vliv česká moderna, a proto náš výklad zahájíme opakováním látky již v 90. letech 19. století, kdy vystoupila se svými prvními projevy. Na ty pak navážeme výkladem níže uvedených témat. V rámci těchto tematických bloků bude zvláštní pozornost věnována životu a dílu klíčových osobností českého divadelního vývoje uvedených období - od Kvapila po Morávka, od Kvapilové po Borovou, od Čapka po Lagronovou, od Tröstra po Duška. Ve svém průběhu bude kurs doplňován o doporučenou (nejen) dramatickou literaturu jednotlivých údobí a pro maximální názornost prokládán ukázkami.
Přehled probírané látky
1. Činohra národního divadla za uměleckého vedení J. Kvapila a K. H. Hilara. Stylové proměny repertoáru a inscenační tvorby. Vliv nových trendů na utváření českého herectví.
2. Divadlo v nových podmínkách Československé republiky. Oficiální scény, meziválečné kabarety, dělnické divadlo. Významní představitelé české dramatické tvorby.
3. Vznik a proměny Osvobozeného divadla, resp. české divadelní avantgardy ve dvacátých letech 20. století. Úloha režisérů J. Honzla, J. Frejky, E. F. Buriana v počátečním období OD.
4. E. F. Burian a jeho program poetického divadla. Vznik a proměny Burianova Déčka. Tvůrčí principy a inscenační styl E. F. Buriana.
5. České divadlo v zápase proti fašismu a za nacistické okupace. Divadelní aktivity v koncentračních táborech a v exilu.
6. Poválečné uspořádání divadelních poměrů, nové vývojové tendence v českém divadelnictví do roku 1948. Divadla nastupující generace. Divadlo jako nástroj politické indoktrinace v letech 1948-1955.
7. Situace českého divadla a diferenciace české národní kultury na konci 50. let a v průběhu 60. let 20. století. Vzestup oficiálních kamenných scén a jejich stylové tendence.
8. Divadla malých forem. Rok 1968 a následné období normalizace.
9. Významní představitelé české divadelní režie 60. až 80. let 20. století.
10. Významní představitelé české dramatické tvorby 60. let. Absurdní divadlo a absurdní drama.
11. Hnutí alternativních divadel 60. až 80. let.
12. Dramatikové normalizační éry. Od prorežimních autorů přes trpěné a exilové až po autory nové generace.
13. České divadlo po roce 1989. Proměna divadelní sítě. Nové obzory. Nová generace režisérů a dramatiků. Hudebně-zábavné divadlo.
14. Současné české divadlo.
- Cílem kursu je poskytnout posluchačům vhled do vývoje českého divadla od roku 1918 po současnost. Na utváření podoby českého divadelnictví v období ustavení samostatného státu měla nepominutelný vliv česká moderna, a proto náš výklad zahájíme opakováním látky již v 90. letech 19. století, kdy vystoupila se svými prvními projevy. Na ty pak navážeme výkladem níže uvedených témat. V rámci těchto tematických bloků bude zvláštní pozornost věnována životu a dílu klíčových osobností českého divadelního vývoje uvedených období - od Kvapila po Morávka, od Kvapilové po Borovou, od Čapka po Lagronovou, od Tröstra po Duška. Ve svém průběhu bude kurs doplňován o doporučenou (nejen) dramatickou literaturu jednotlivých údobí a pro maximální názornost prokládán ukázkami.
- Literatura
- povinná literatura
- Just, Vladimír a kol.:. Česká divadelní kultura 1945-1989 v datech a souvislostech. Divadelní ústav, 1995. info
- Císař, J. dějin českého divadla. Praha: Akademie múzických umění, 2006. info
- Dějiny českého divadla I-IV. Praha, 1968-1983. info
- doporučená literatura
- VOSTRÝ, J.:. Činoherní klub - dramaturgie v praxi. Praha: Divadelní ústav, 1996. info
- SRBA, B.:. E. F. Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981. info
- Srba, B. O nové divadlo. Nástup nových vývojových tendencí v českém divadelnictví v letech 1939-1945. Praha, 1988. info
- Schonberg, M. Osvobozené. Praha, 1991. info
- Informace učitele
- 1. Aktivní účast na přednáškách.
2. Zpracování a přednes referátu a/či eseje a jeho odevzdání v tištěné podobě (rozsah a podrobnosti ohledně obsahu a formy budou upřesněny v průběhu kursu).
3. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu zjišťujícího nejen zběhlost v probrané látce, ale i znalosti nabyté samostudiem a četbou doporučených dramatických děl.
4. Úspěšné zvládnutí ústní zkoušky podmíněné poučenou odpovědí na položenou otázku, celkovou orientací v probrané látce a přemýšlivým přístupem k ní, schopností práce s textem a podáním poučeného komentáře k poznámkám učitele k vypracovanému referátu a/či eseji.
5. Kurs lze zakončovat zkouškou i v letním semestru, tedy až do konce akademického roku.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2009/UBK10116