FPF:UBKKN042 Výchova uživatelů - Informace o předmětu
UBKKN042 Výchova uživatelů
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2009
- Rozsah
- 2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou systematizované poznatky z dřívějšího studia s důrazem na jejich vzájemnou prostupnost a vazby.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem disciplíny je teoreticky i prakticky představit metodiku výchovy ke čtení, k četbě a ke čtenářství i k využívání věcných informací; blíže je specifikovat pro jednotlivé kategorie čtenářů a uživatelů podle věku, vzdělání, obecně životních názorů a postojů, podle čtenářských zájmů a preferencí.
- Osnova
- 1. Kapitola o výchově a vzdělávání. Pedagogika čtenáře. Výchova a vzdělávání dětí a mládeže. Výchova a vzdělávání dospělých. Zákony učení.
2. Výchova četbou a výchova k četbě. Rozvoj dětského čtenářství. Čtenářství dospělých. Informativní výchova a výchova čtenářská.
3. Metodika práce se čtenáři. Kategorizace čtenářů. Diferenciace knihovnických služeb dětem a mládeži.
4. Metody individuálního působení na čtenáře.
5. Metody skupinového působení na čtenáře.
- 1. Kapitola o výchově a vzdělávání. Pedagogika čtenáře. Výchova a vzdělávání dětí a mládeže. Výchova a vzdělávání dospělých. Zákony učení.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
- SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
- ČUMPLOVÁ, L. Podíl veřejných knihoven ve výchově dětí a mládeže k práci s informacemi ve veřejných knihovnách. Praha : Ústřední knihovna OBIS PdF UK, 1990. info
- VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. Praha : SPN, 1987. info
- doporučená literatura
- KRAMPOLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. info
- WARD, P., ADAMS, S., LEVERMORE, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál, 1997. info
- CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. info
- neurčeno
- Odborné časopisy klasické i elektronické:. Čtenář, Duha, Krok, GrandBiblio, Ikaros, Knihovnický zpravodaj Vysočiny aj. Písemné podklady z konkrétních knihoven i inform. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Test
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Aktivní účast na seminářích - zapojování se do diskuse o knihovnických a informačních službách poskytovaných různorodým skupinám čtenářů a uživatelů obecně a v konkrétních knihovnách. Povolena je absence ve dvou seminářích.
Kritéria pro udělení zápočtu:
Zpracování seminární práce a její předání v elektronické podobě (mailem). Podmínky přijetí práce - rozsah 10 stran textu, seznam min. 5 titulů použité literatury (v textu řádně citované), vlastní komentář ke zpracovávané problematice.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Ústní rozprava nad vylosovaným okruhem, komentář k poznámkám učitele v seminární práci.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2009/UBKKN042