UBKKN042 Výchova uživatelů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2009
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou systematizované poznatky z dřívějšího studia s důrazem na jejich vzájemnou prostupnost a vazby.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem disciplíny je teoreticky i prakticky představit metodiku výchovy ke čtení, k četbě a ke čtenářství i k využívání věcných informací; blíže je specifikovat pro jednotlivé kategorie čtenářů a uživatelů podle věku, vzdělání, obecně životních názorů a postojů, podle čtenářských zájmů a preferencí.
Osnova
  • 1. Kapitola o výchově a vzdělávání. Pedagogika čtenáře. Výchova a vzdělávání dětí a mládeže. Výchova a vzdělávání dospělých. Zákony učení.
    2. Výchova četbou a výchova k četbě. Rozvoj dětského čtenářství. Čtenářství dospělých. Informativní výchova a výchova čtenářská.
    3. Metodika práce se čtenáři. Kategorizace čtenářů. Diferenciace knihovnických služeb dětem a mládeži.
    4. Metody individuálního působení na čtenáře.
    5. Metody skupinového působení na čtenáře.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
  • SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
  • ČUMPLOVÁ, L. Podíl veřejných knihoven ve výchově dětí a mládeže k práci s informacemi ve veřejných knihovnách. Praha : Ústřední knihovna OBIS PdF UK, 1990. info
  • VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. Praha : SPN, 1987. info
    doporučená literatura
  • KRAMPOLOVÁ, I.; POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha : ÚIV, 2005. info
  • WARD, P., ADAMS, S., LEVERMORE, J. Jak se připravovat na práci s mládeží. Praha : Portál, 1997. info
  • CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, 1995. info
    neurčeno
  • Odborné časopisy klasické i elektronické:. Čtenář, Duha, Krok, GrandBiblio, Ikaros, Knihovnický zpravodaj Vysočiny aj. Písemné podklady z konkrétních knihoven i inform. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích - zapojování se do diskuse o knihovnických a informačních službách poskytovaných různorodým skupinám čtenářů a uživatelů obecně a v konkrétních knihovnách. Povolena je absence ve dvou seminářích.
Kritéria pro udělení zápočtu:
Zpracování seminární práce a její předání v elektronické podobě (mailem). Podmínky přijetí práce - rozsah 10 stran textu, seznam min. 5 titulů použité literatury (v textu řádně citované), vlastní komentář ke zpracovávané problematice.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Ústní rozprava nad vylosovaným okruhem, komentář k poznámkám učitele v seminární práci.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.