UBKKT009 Elektronická komunikace a multimediální systémy 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
prof. Ing. Milan Konvit, PhD.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Průběžná příprava, studium základní a doporučené literatury a povinná účast na seminářích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět vysvětluje možnosti, omezení a vývojové trendy elektronické komunikace z následujících uhlů pohledu: - historie, - teoretické základy (teorie informace, kódování, šifrování, digitální podpis) - technologie (možnosti a limity), - současné formy e-komunikace (služby, aplikace) - vývojové trendy, - ekonomické aspekty a legislativa, - sociologické aspekty. Cíl: ozřejmit současnou strukturu informačního průmyslu a vyvodit z něj vývojové trendy v oblasti e-komunikace vývojové trendy: vývoj o oblasti technologií, vývojové trendy v oblasti legislativy, vývoj ve společnosti Klíčová slova: - znalost obsahu pojmů jazyk, řeč, písmo, symbol, slovník, gramatika, syntax, sémantika, proces čítaní/psaní, interpersonální/masová komunikace, zpětná vazba v komunikaci, efektivnost komunikace, model komunikace, médium Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • 1. historie e-komunikace
    cíl: poukázat na příspěvek elektronické komunikace k rozvoji lidské společnosti
    historické systémy komunikace na dálku
    1.1. objevy
    1.2. vplyv objevů na společnost
    1.3. životné příběhy objevitelů
    1.4. kalendárium objevů

    2. elektronická komunikace jako součást průmyslu informací
    cíl: objasnit úlohu elektronické komunikace v průmyslu informací, charakterizovat její podoby a definovat základní pojmy
    informační průmysl (širší/užší okruh) a elektronická komunikace
    model e-komunikace
    typy e-komunikace (synchronní/asynchronní, v reálném čase, mimo reálního času, 1:1, 1:n,
    základné pojmy: data, informace, zpráva, poznatek (znalost), digitalizace, on-line/off-line přenos informací, přenos informací v reálním čase, mimo reálního času., metody zpracování informací (záznam, střihání/spájení, komprese, ...)


    3. elektronická komunikace z pohledu teorie komunikace: informace, kapacita kanálu, kód)
    cíl: vysvětlit základy teorie informace
    definice pojmu informace (kybernetická, filozofická, ) vlastní informace, měření množství informace,
    entropie,
    kapacita kanálu
    kód
    kódy a kódování: rovnoměrné, nerovnoměrné, zabezpečené kódy, detekce/korekce chyby, optimální kód
    4. elektronická komunikace z pohledu teorie komunikace: kódování, ochrana soukromí
    cíl: vysvětlit smysl kódování a šifrování informací
    princip kódování, druhy kódů
    princip šifrování, druhy šifrování, příklady aplikací (digitální podpis)


    5. elektronická komunikace z pohledu teorie komunikace - lineární/nelineární dokument)
    cíl: vysvětlit základní myšlenku hypertextu/hypermedií
    úloha písma v komunikaci, způsob čtení
    tvorba nelineárního dokumentu - princip hypertextu
    typy odkazů
    6. elektronická komunikace z pohledu technologie - signály, zpracování signálů
    cíl: vysvětlit úlohu signálů v e-komunikaci, definovat jejich charakteristiky, ukázat příklady použití
    typy signálů
    charakteristiky signálů
    operace se signály a příklady zpracování signálů (komprese, mixování, multiplex, ...)

    7. elektronická komunikace z pohledu technologie - přenosová média, sítě
    cíl: vysvětlit principy telekomunikačních a počítačových sítí
    typy přenosových médií, jejich parametre, vlastnosti
    topologie sítí
    principy přepojování v sítích, přepojování kanálů/správ/paketů
    fixní/mobilní pozemské sítě, satelitní sítě
    princip internetu, TCP/IP

    8. současné formy e-komunikace - IKT služby (bod - bod)
    cíl: vysvětlit zásady členění IKT služeb, popsat princip a příklady služeb bod - bod
    služby přenosu - spojované/nespojované
    služby s přidanou hodnotou a doplňkové služby
    služba telefonu
    služby peer -to -peer sítě
    webové služby - e-mail,

    9. současné formy e-komunikace - IKT služby (e-média, i-média)
    cíl: vysvětlit princip tradičných a nových elektronických médií
    tradičné e-média: rozhlas, televize (princip)
    i-média: streaming, webcasting, i-noviny, i-rádio, i-video
    www stránky, konference, diskusní skupiny, blog, wiki

    10. současné formy e-komunikace - virtuální realita
    cíl: vysvětlit principy virtuální reality z pohledu teorie komunikace a sociologie
    charakteristiky komunikace ve virtuální realitě
    příklady komunikace ve virtuální realitě - second life, MySpace
    softvérové automaty

    11. současné formy e-komunikace - úvod do multimediálních systémů
    cíl: vysvětlit princip multimediálních systémů
    definice multimediálního díla
    úloha textu, zvuku, grafiky a pohybliv
Literatura
    povinná literatura
  • ABECEDA Internetu, Computer Press. info
  • KONVIT, M. BARTOŇOVÁ, M. Elektronická komunikácia a multimediálne systémy, elektr. učebnica. Žilina : Žilinská univerzita, 2007. info
  • BIGELOW, J. Mistrovství v počítačových sítích. Praha: Computer Press, 2004. info
  • SPORTACK, M. A. Směřování v sítích IP. Praha: Computer Press,, 2004. info
  • PROAKIS, J. G. Digital Communications. 4th ed. Boston, MA: McGraw-Hill, 2001. ISBN 0072321113. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Účast na zkoušce je podmíněna předložením vlastních webových stránek zaměřených na elektronické knihovnické a informační služby.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.