FPF:UHVD2006 World Early Modern History - Course Information
UHVD2006 World Early Modern History
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2009
- Extent and Intensity
- 3/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Veronika Čapská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava
- Prerequisites (in Czech)
- Pro připuštění ke zkoušce z D2005 - D2010 je třeba získat alespoň jeden zápočet z oborově příslušného semináře.
Neplatí pro Dějiny kultury.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Cultural History (programme FPF, B7105 HiVe)
- History in combination with another discipline (programme FPF, B6107 HuSt)
- History in combination with another discipline (programme FPF, B7105 HiVe)
- History (programme FPF, B7105 HiVe)
- History (programme FPF, M7105 HiVe)
- History - Museology (programme FPF, B7105 HiVe)
- History and Museology (programme FPF, M7105 HiVe)
- History - Preservation of Monuments (programme FPF, B7105 HiVe)
- Mathematics (programme MU, B1101)
- Secondary School Teacher Training in History (programme FPF, M7504)
- Course objectives (in Czech)
- Základní znalosti o společenském vývoji v Evropě a světě v posledních třech stoletích před Velkou francouzskou revolucí. Obsah je naznačen v tezích jednotlivých přednášek. Cílem je pochopení obecných vývojových tendencí od počátku novověkých dějin a jejich návazností a rozdílů od předchozího období středověkého i souvislostí s následujícím formování občanské společnosti. Některé přednášky jsou zaměřeny na obecnější problematiku (periodizace, důsledky zámořských objevů, charakteristika obecných rysů II. fáze raného novověku, vývoj filozofie, vědy, kultury), jiné charakterizují specifiku vývoje jednotlivých zemí a jejich skupiny v rámci obecného dění. České dějiny i dějiny soustátí, do nějž patřily v uvedeném období, jsou zmíněny spíše okrajově, pozornost se jim věnuje, hlavně pokud jde souvislosti s dějinami evropskými a světovými. K cílům patří i probuzení hlubšího zájmu studentů o problematiku samostatným studiem literatury. Zahrnuta je většinou literatura v češtině. Jde vesměs o literaturu vydávanou od 90. let minulého století, starší literatura je v ní většinou registrována. Není uváděna literatura k vývoji jednotlivých zemí a dílčích problémů, která by měla být spíše obsahem seminární výuky.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod. Raný novověk - pojetí a periodizace. Renesance a humanismus. Itálie v době renesance.
2. Zámořské objevy a jejich důsledky. Vznik světového habsburského impéria.
3. Reformace a katolicismus před 30letou válkou. Německo do r. 1618.
4. Boj o španělskou hegemonii v Evropě. Nizozemská revoluce.
5. Anglie a Francie do r. 1618.
6. Polsko, Rusko a Osmanská říše do r. 1618.
7. Třicetiletá válka. Charakteristika základních rysů vývoje II. fáze raného novověku (1648-1789).
8. Anglie (Velká Británie) do r. 1789.
9. Francie do r. 1789.
10. Střední Evropa, Polsko, Rusko a Osmanská říše 1648-1789.
11. Zápas i Indii a Nový svět. Vznik USA.
12. Filozofie, věda a kultura raného novověku.
- 1. Úvod. Raný novověk - pojetí a periodizace. Renesance a humanismus. Itálie v době renesance.
- Language of instruction
- English
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2009/UHVD2006