UBKKB002 Informační věda 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2011
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky jsou rozděleny do dvou částí: v první části je soustředěna základní problematika informační vědy v související s jejím historickým vývojem, formováním teoretických východisek a terminologie, hledáním vědeckých metod zkoumání a aplikačních možností. Cílem přednášek je dokumentovat a na základě příkladů demonstrovat úlohu informační vědy jako teoretické disciplíny v neustále rozšiřujícím se spektru informatizace společnosti. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • 1 Úloha informací v kontextu celospolečenského vývoje
    1.1 Příklady uplatnění odborných a vědeckých informací v různých histoických epochách
    1.2 Úloha středověkých univerzit, důsledky vynálezu knihtisku a objevitelských cest
    1.3 Vznik a rozvoj vědeckých časopisů, význam 19. století, jako století technických objevů a vynálezů, diferenciace a integrace ve vědě
    1.4 Vliv kybernetiky, vynález počítače, informační exploze a informační krize
    1.5 Příčiny a důsledky informatizace společnosti
    2 Vymezení jádra oboru "informační věda"
    2.1 Potřeba teoretické informační disciplíny, zpětný pohled na její vznik a různé interpretace ve vědě
    2.2 Vývoj na našem území; terminologické rozlišení pojmů: informatika, sociální informatika a informační věda, vymezení jádra oboru
    2.3 Teoretická a aplikovaná informační věda
    3. Informace a její základní druhy
    3.1 mnohoznačnost pojmu informace a snahy o jeho definování
    3.2 informace v anorganické, biologické a sociální sféře
    4 Současný stav výkladu pojmu informace
    4.1 Teoretický vývoj v 70.-90. letech (McHale, Dretske, Fröhlich, Bergström)
    4.2 Shrnutí konference v Helsinkách
    4.3 Informace jako fenomén, proces a zboží. Současné pojetí termínu informace v souvislosti s pojmy struktura a evoluce
    5 Sociální informace
    5.1 Sociální informace v souvislosti se zaměřením informační vědy
    5.2 podstata, zdroje, vlastnosti a druhy sociální informace
    Sociální informace v oblasti vědy a řízení společnosti
    6. Vazby sociální informace
    6.1 Charakteristika pojmů: signál, kód, znak, poznatek, jazyk (fakt, systém)
    6.2 Vztah těchto pojmů k informaci a zejména jejich úloha v komunikaci
    Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně ? nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Literatura
    povinná literatura
  • CEJPEK, J. Co je informační věda? I 93, 1993, ,č.3, s. 61-63. info
  • CURRÁS, E. Neuronový metabolismus informácie. Knižnice a vedecké informácie, 1998, č. 4, s. 145-152. info
  • KATUŠČÁK, D.; MATTHAEIDESOVÁ ,- NOVÁKOVÁ, M. Informačná výchova: terminologický a výkladový slovník. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstv, 1998. ISBN 80-08-02818-1. info
    doporučená literatura
  • CURRÁS, E. Informační věda-retrospektivní ohlédnutí. Opava, 2006. info
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
  • ŠMAJS, J. Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. Brno, 2003. info
    neurčeno
  • BELKIN, N;ROBERTSON, S. Information Science and the Phenomenon of Information. Journal of ASIS, 1976, vol. 27, p. 197. info
  • ŽATKULIAK, J, G. Základy informatiky. Bratislava, 1978, s. 7-96. info
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
zápočet - písemný test (70% úspěšnost)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.