UBKCU026 Komunikační dovednosti ve školské praxi

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2013
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Znalosti z teorie komunikace a lingvistiky na úrovni bc. stupně.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podat souhrnné poučení o specifikách školské komunikace, vyvrátit vžité posuzovací stereotypy, vypěstovat schopnost pozorovat účinnost komunikace ve výuce na základě konkrétního (lingvistického) materiálu.
Osnova
  • Studenti jsou informování o principu školského dialogu z hlediska teorie řečové činnosti (lze využít průpravy z předmětu Komplexní analýza textu). Školský dialog je vysvětlován jako specifický typ institucionální komunikace, jehož podmiňující faktory lze velmi účinně modifikovat. V seminářích se pracuje s konkrétními výukovými situacemi, jejich audio nebo videozáznamy. Tématem výuky je i seznámení s komunikačními strategiemi účinnými pro kontakt s rodiči a dalšími partnery školy.
    1.Školský dialog a jeho struktura
    2.Komunikační chování učitele jako výuková strategie
    3.Modifikace školského dialogu
    4.Komunikace prostřednictvím učebního textu
    5.Elektronický text v komunikaci učitel ? žák
    6.Komunikace jako předpoklad edukace, komunikování s použitím poznatku
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. info
  • HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2003. info
  • ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha:SPN, 1998. info
    doporučená literatura
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Prha: Portál, 2000. info
Výukové metody
Přednáška s analýzou videozáznamu
Individuální konzultace
Seminární výuka
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích (povolena absence max. dvou seminářů); zpracování a přednes referátu (seznam témat referátů bude předložen v úvodním semináři).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021.