FPF:UBKKA002 Informační věda 1 - Informace o předmětu
UBKKA002 Informační věda 1
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2013
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Nejsou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Přednášky jsou rozděleny do dvou částí: v první části je soustředěna základní problematika informační vědy v související s jejím historickým vývojem, formováním teoretických východisek a terminologie, hledáním vědeckých metod zkoumání a aplikačních možností. Cílem přednášek je dokumentovat a na základě příkladů demonstrovat úlohu informační vědy jako teoretické disciplíny v neustále rozšiřujícím se spektru informatizace společnosti. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Osnova
- Tematické okruhy přednášek:
Vznik, formování, vymezení, cíle a metody informační vědy.
Informace v abiotických systémech. Vztah informace a entropie z pohledu termodynamických zákonů.
Kvantová informace (qubit jako nejmenší fyzikální jednotka informace). Koncepce informační fyziky T. Stoniera. Infon jako jednotka fyzikální informace?
Informace a kybernetika. Přínos N. Wienera. Statisticko-kvantitativní pojetí informace
C. E. Shannona. Informace jako data. Informační šum při přenosu informace.
Informace v biotických systémech. Pojetí informace jako negentropie (E. Schrödinger).
Bio-informace a otevřené nelineární disipativní systémy. Informační procesy jako vytváření řádu z chaosu (I. Prigogine). Organické kódy a sémantická biologie.
Informace genetická a epigenetická. Kognitivní biologie a autopoietické systémy (H. Maturana,
F. Varela). Život jako poznání, poznání jako informační proces.
Biosociální informace a problémy s protokulturou.
Sociokulturní informace jako výsledek (a zároveň předpoklad) evoluce kultury. Ontologická koncepce 3 světů K. R. Poppera.
Memy jako jednotky sociokulturní informace (R. Dawkins, S. Blackmoreová). Analogie a diference sociokulturní evoluce s biologickou evolucí (memy vs. geny). Problémy s memetikou.
Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates, distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Tematické okruhy přednášek:
- Literatura
- povinná literatura
- CEJPEK, J. Co je informační věda? I 93, 1993, ,č.3, s. 61-63. info
- CURRÁS, E. Neuronový metabolismus informácie. Knižnice a vedecké informácie, 1998, č. 4, s. 145-152. info
- KATUŠČÁK, D.; MATTHAEIDESOVÁ ,- NOVÁKOVÁ, M. Informačná výchova: terminologický a výkladový slovník. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstv, 1998. ISBN 80-08-02818-1. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Aktivní účast na přednáškách. Zápočet - písemný test K úspěšnému absolvování záúpočtové písemky je potřebné odpovědět na 3 otevřené otázky z tematických okruhů (viz výše), a to tak, aby každá z odpovědí byla hodnotitelná alespoň známkou E. Pokud tedy bude odpověď na některou z otázek chybět, nebo bude hodnocena známkou F, není možné zápočtovou písemku uznat!
Aktualizace: 2012/2013.Aktivity Náročnost [h] Přednáška 2 Celkem 2 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2013/UBKKA002