UBK00030 Vývoj češtiny 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2014
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Zbyněk Holub, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je realizován formou přednášky a semináře. V přednáškách bude podán nástin vývoje českého jazyka od období předhistorického přes charakteristiku významných etap vývoje češtiny do doby pobělohorské. Cílem výuky v daném předmětu je navázat na předchozí výklad o počátcích vývoje slovanských jazyků, o staroslověnském období na našem území, o historickém vývoji češtiny do 15. století, propojit výklad o vývoji jazyka v rámci společenského, kulturního a historického kontextu (diskursu - v souvislostech; od přelomu 15. ? 16.století); přiblížit počátky utváření různých strukturních útvarů v rámci komplexu českého národního jazyka.
Osnova
  • Témata přednášek:
    1. Cyrilometodějská mise, staroslověnština, návaznost na předhistorický vývoj.
    2. Redakce staroslověnských památek, názory a názorové proudy.
    3. České pravopisné systémy (procvičování, systém, popř. opakování).
    4. Funkce a pojetí pravopisu (opakování). Písmo, pravopis, přepis.
    5. Počátky existence českého jazyka ve 12.-13. století (na textech legend; podstata hagiografie)
    6. Čeština 14. a 15. století: opakování, ohled na společenské, kulturní a literární ?zázemí?.
    7. Tradice Jednoty bratrské v návaznosti na husitské období.
    8. Problém biblického překladu v češtině. Bible kralická.
    9. Humanistická čeština: ohled na společenské, kulturní a literární ?zázemí?.
    10. Barokní čeština: ohled na společenské, kulturní a literární ?zázemí?.
    11. Vývoj jazyka a počátky českých nářečí.
    12. Opakování, popř. řešení dalších problémů.
    V semináři posluchač uplatní:
    1. teoretické znalosti z přednášek a ze samostudia při analýzách vybraných stsl. a stč. textů
    2. schopnost porozumění textu, jeho převedení do současné češtiny a aplikace jazykového rozboru textu
    3. dovednost orientace při výběru textů; kromě legend zařazujeme (např.):
    3.1 evangelijní staroslověnské texty apod.
    3.2 české skladby
    c) duchovní (Hospodine, pomiluj ny; Svatý Václave)
    d) světské: Alexandreida; Dalimilova kronika
    e) texty Tomáše Štítného, M. Jana Husa, spisy Petra Chelčického, J. A. Komenského
    f) jiné texty humanistické a barokní... (aj.)
Literatura
    povinná literatura
  • CUŘÍN, F. Vývoj spisovné češtiny. Praha : SPN, 1985. info
  • ŠLOSAR D., VEČERKA R., DVOŘÁK J., MALČÍK P. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Host, Brno 2009. Brno, 2009. info
    doporučená literatura
  • VEČERKA, R. Staroslověnština v kontextu slovanských jazyků. Univerzita Palackého v Olomouci + Euroslavica, Olomouc 2006. Olomouc, 2006. info
  • LAMPRECHT, A., ŠLOSAR, D., BAUER, J. Historická mluvnice češtiny. Praha, 1986. info
    neurčeno
  • HAVRÁNEK, B. Vývoj spisovného jazyka českého. In: ČESKOSLOVENSKÁ VLASTIVĚDA. Řada II. Spisovný jazyk český a slovenský. Praha : Sfinx (B. Janda), 1936; s. 3 ? 144. Praha, 1936. info
Metody hodnocení
Známkou
Ústní zkouška
Informace učitele
Základní podmínky získání zápočtu:
1. docházka: tolerovány jsou cca dvouhodinové absence; v případě vyšší neúčasti je nutno zpracovat samostatnou práci (absence nesmí přesáhnout hodnotu 50 % z počtu seminářů).
2. splnění 3 dílčích úkolů v semináři (nebo samostatně) - podle seznamu zadaného na počátku semestru (při 1. semináři)
3. splněné úkoly musí posluchač/-ka prezentovat.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015.