FPF:UBKKT035 Pedag. a psych.asp.knih.prof. - Informace o předmětu
UBKKT035 Pedagogické a psychologické aspekty knihovnické profese
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2016
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jarmila Beničková (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jarmila Beničková
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou uspořádané poznatky z pedagogicky a psychologicky laděných disciplín z předcházejícího studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, N7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit studentům základy pedagogiky a psychologie a identifikovat způsoby jejich využití v profesi knihovníka.Současně je cílem zaměřit se na komunikační rozměr knihovnické profese, nabídnout možnost získání základů efektivního komunikování s různými typy uživatelů.
- Osnova
- 1. Vznik, vývoj a předmět pedagogiky.
2. Základy výchovy ve volném čase. Volný čas a životní styl. Charta výchovy pro volný čas. Výchova mimo vyučování, vymezení pojmu, funkce, požadavky na realizaci.
3. Knihovník jako pedagog volného času.
4. Psychologie - pojmosloví, stručný přehled vývoje psychologického myšlení.
5. Poznávací procesy související s orientací v prostředí.
6. Paměť jako základ duševního života. Psychologie myšlení a tvořivosti.
7. Duševní výkonnost člověka - schopnosti, dovednosti, inteligence.
8. Citový život člověka. Biologický základ citů a jejich sociální formování. Typy citové aktivity člověka - temperament.
9. Motivační zaměřenost chování.
10. Knihovník jako sociální psycholog.
11. Úvod do mezilidské komunikace. Neverbální komunikace. Verbální komunikace. Aktivní naslouchání.
12. Asertivita a produktivní přístupy u svízelných typů.
13. Knihovník jako úspěšný komunikant.
- 1. Vznik, vývoj a předmět pedagogiky.
- Literatura
- povinná literatura
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
- NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
- ČECHOVÁ, V. Psychologie a pedagogika. Praha : Informatorium,, 2000. info
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
- PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
- doporučená literatura
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
- KTD - Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [databáze online]. Praha: Národní knihovna,, 2002. URL info
- KOUDELKA, F. Analýza vzdělávacích potřeb. Andragogé, 2000. info
- Průvodce znalostmi a dovednostmi evropských odborných pracovníků v oboru knihovnických a informačních služeb : eurosměrnice KIS. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovník, 1999. info
- neurčeno
- BRADBURY, A. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Praha : Computer Press, 2001. info
- TYSON, S.; JACKSON, T. Organizační chování. Praha : Grada, 1997. info
- ŠULĚŘ, O. Manažerské techniky. Praha : Rubico,, 1995. info
- PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 80-85794-14-4. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Analýza výkonů studenta
Rozbor jazykového projevu studenta - Informace učitele
- Aktivní účast na přednáškách, zapojování se do diskuse.
Kritéria pro udělení zápočtu:
Přednesení referátu k vybranému okruhu a odevzdání písemného podkladu - rozsah 5 stran textu, seznam min. 5 titulů použité literatury (v textu řádně citované), vlastní komentář ke zpracovávané problematice.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Ústní rozprava nad vylosovaným okruhem, komentář k poznámkám učitele v seminární práci.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení ZS, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín v LS.
Předmět lze při studijních pobytech v rámci Socrates/Erasmus absolvovat individuálně.
(aktulaizace 12/13)
Aktivity Náročnost [h] Domácí příprava na výuku 30 Příprava na zkoušku 45 Semestrální práce 50 Účast na výuce 26 Celkem 151 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2016/UBKKT035