UBKTN017 Dějiny evropské kinematografie a televizní tvorby

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V průběhu výuky se studenti seznámí v duchu metodiky tzv. nové filmové historie se základními vývojovými aspekty evropské kinematografie (se zaměřením na poválečné období) i televizní tvorby, včetně jejího společensko-politického, hospodářského a širšího kulturního rámce. Součástí výuky bude také představení významných osobností (scenáristů, režisérů, kameramanů, hudebních skladatelů či mistrů zvuku atp.) a jejich tvorby. Na kurz budou navazovat studijní projekce k dějinám evropské kinematografie a televizní tvorby. Cílem kurzu je, aby studenti získali praktickou orientaci v dějinách evropské kinematografie, která jim bude cennou oporou při realizaci rozmanitých projektů z oblasti záchrany, obnovy a zpřístupnění nehmotného kulturního dědictví nejen v televizích či audiovizuálních archivech, muzeích či studiích, ale také ve výzkumných ústavech, laboratořích, akademických i kulturních institucích zřízených soukromými i veřejnými subjekty, neziskovými organizacemi, kraji, městy a obcemi.
Osnova
  • 11. Vynález kinematografu, počátky světového filmu a jeho vztah k ostatním uměním
    12. Zrod a vývoj dokumentárního filmu (do r. 1930), nejvýznamnější tvůrci a jejich díla
    13. Poetika němého filmu, avantgarda a animovaný film, formování národních kinematografií
    14. Středoevropská kinematografie a její institucionalizace po rozpadu Rakousko-Uherského mocnářství
    15. Vznik a rozvoj zvukového filmu v Evropě ve vztahu k studiovému systém v klasickém Hollywoodu
    16. Dokumentární film jako prostředek propagandy, kinematografie v období okupace větové války
    17. Znárodnění kinematografií ve středoevropských zemích, filmy a tvůrci v kulturní a politické situaci 50. let
    18. Autorský film: od neorealismu k "novým vlnám", hlavní osobnosti a jejich díla
    19. "Nové vlny" ve středoevropském regionu v období tzv. normalizace, jejich ústupy a návraty
    20. Technické inovace a jejich vliv na estetiku filmové řeči a distribuci filmů v Evropě a v zámoří
    21. Významné osobnosti poválečného dokumentární filmu v Evropě včetně televizní tvorby
    22. Rozvoj televizního vysílání v evropských zemích, globalizace a nástup nových médií
Literatura
    doporučená literatura
  • Nichols, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010. info
  • PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895-2005. Praha: Academia, 2009. info
  • CASETTI, F. Filmové teorie 1945-1990. Praha: AMU, 2009. info
  • HAMES, P. Československá nová vlna. Praha: Levné KMa, 2008. info
  • BORDWELL, D., THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007. info
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha, AMU, 2004. info
  • DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha: AMU, 2004. info
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002. info
  • BENDAZZI, G. Cartoons - One Hundred Years of Cinema Animation. Londýn: Indiana University Press, 1996. info
  • BARSAM M. R. Non-fiction film. Bloomington: Indiana University Press, 1992. info
  • PATALAS, E., GREGOR, U. Dejiny filmu. Bratislava: Tatran, 1968. info
Informace učitele
Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.