UBKTV074 Dokumentaristický workshop

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznámí studenty formou cvičení se základními tvůrčími postupy a metodami, používanými během přípravy, natáčení a postprodukci dokumentárního filmu. Dále poukáže na odlišnosti dokumentárního filmu od zpravodajství a publicistiky. Kurz také uvede studenty do možností práce dokumentaristy s archivními materiály v kontextu autorskoprávního i technického.
Osnova
  • Studenti postupně realizují elementární cvičení, na kterých si osvojí jednotlivé tvůrčí metody využívající různá média: počínaje např. samostatným vytvořením fotoscénáře, přes zvukovou reportáž či anketu, dále videofilm (bez zvukové složky) zachycující atmosféru prostředí nebo postup práce, až k vytvoření dokumentárního filmu, vytvářeného ve skupinách pro nabytí zkušenosti aktivní spolupráce v týmu, která je pro zdárný vznik filmu tolik potřebná. Nezbytnou součástí kurzu proto bude společná a tvůrčí diskuse nad postupně vznikajícími díly nejen s pedagogem, ale i mezi jednotlivými studenty navzájem. Studenti budou před započetím realizace každého elementárního cvičení uvedeni do problematiky pomocí konkrétních příkladů a ukázek z praxe.
    Kromě jednotlivých druhů a žánrů dokumentárního filmu (např. anketa, reportáž, portrét, fejeton, střihový film, instruktážní film, populárně-vědecký film, reklama, agitka, klip, poetický film, cestopis, sociologická sonda, živá beseda, deník, filmová esej, film o filmu apod.) kurz představí také různé tvůrčí přístupy, metody či mody reprezentace (např. observace, participace, reflexe, narace, rekonstrukce, dokumentární situace). Na těchto příkladech budou studentům demonstrovány rozdíly mezi pojmy "hraný" a "dokumentární" film, které jsou pro současnou audiovizuální tvorbu nesmírně důležité právě proto, že se tato tenká hranice stále více prostupuje. Díky tomu kupříkladu američtí tvůrci dokumentu o 11. září upozorňují v závěrečných titulcích: "Toto není dokumentární film". A naopak úvodní titulky hraného filmu, který má ambice získat Oskara, doplňují douškou: "Tento příběh byl natočen podle skutečných událostí".
Literatura
    doporučená literatura
  • Bill Nichols. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2010. info
  • Miloslav Novák. Ověřené a fiktivní vyprávění. Film a doba, 2009. info
  • Miloslav Novák. (Psycho)somatika (ve) filmu. Praha: AMU, 2008. info
  • Gilles Deleuze. Obraz-pohyb a Obraz-čas. Praha: NFA, 2006. info
  • Josef Valušiak. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005. info
  • Guy Gauthier. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: AMU, 2004. info
  • Ivo Bláha. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004. info
  • Antonín Navrátil. Cesty k pravdě či lži. 70 let československého dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2002. info
  • Jean Breschand. Dokumentární film, jiná tvář kinematografie. Cahiers du Cinéma, Paříž: Etoile, 2002. URL info
  • Rudolf Adler. Cesta k filmovému dokumentu. Praha: AMU, 2001. info
  • Jan Gogola ml. Smrt dokumentárnímu filmu. Praha: AMU, 2001. info
  • Damasio, Antonio. Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá Fronta, 2000. info
  • Baran Alexander. Předpoklady fotografie nebo Prolegomena. Praha: AMU, 2000. info
  • Aristoteles. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. info
Informace učitele
Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018.