UIKKB37 Základy projektování informačních systémů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2018
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Jan Matula (přednášející)
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Osvojení si základní terminologie a praktických dovedností z předchozího studia předmětů zaměřených na počítačovou gramotnost. Účast na zkoušce je podmíněna: 70% účastí na přednáškách, předložením výstupů průběžných úkolů zaměřených na návrh projektu informačního systému.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s teoretickými základy informačních systému, se základními principy fungování IS. Pozornost je také věnována analýze, projektování a zabezpečení IS. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit základní principy teorie systému; vytvořit projektový úkol a navrhnout IS.
Osnova
  • 1. Konceptuální model informačního systému
    definice IS, popis modelu, vstupy, výstupy, transformace, jaké informace zpracovává IS, problémy řešené IS, data, informace, konvertibilita a kompatibilita systému.
    2. Agendové zpracování a řešení nedostatků
    závislost dat a programů, problémy agendového zpracování, poučení z agendového zpracování (SŘBD).
    3. Základní terminologie databáze
    Data, datové typy, záznam, model, relační model, databázové modely, SŘBD, aplikační úloha, databáze, databázové modely, SQL, architektura databází, distribuované databáze.
    4. Relační modely
    Využití, terminologie instance, entita, rekurzivní vztahy, entitní typ, vztahový typ, slabý entitní typ, klíče (unikátní, primární, cizí, duplicitní).
    5. SQL a transakce
    Definice, využití, historický vývoj, deklarativní jazyky, příkazy jazyka, transakce, bod potvrzení, žurnálový soubor.
    6. Metodiky, metody, techniky, nástroje
    Životní cykly vývoje IS, prostředky pro boj se složitostí vývoje IS, princip abstrakce a konkretizace, princip rozlišovacích úrovní, princip tří architektur, principy modelování.
    7. Druhy přístupu k analýze a návrhu IS
    Strukturovaný přístup (vznik, hlavní aspekty vyvíjeného IS, modely), Objektově orientovaný přístup (vznik, vizuální modelování, charakteristika přístupu, rozdíl oproti strukturovanému přístupu, objekty, UML, modely).
    8. Vývojová klasifikace IS
    Transakční systém, Manažerské IS, Systémy pro podporu rozhodování, Expertní systémy, Systémy pro vrcholové řízení, Průzkumové IS, Dokumentografické IS, Faktografické systémy, Geografické systémy, Systémy na přímé řízení technologických procesů, dělení IS dle jejich vztahu k systému řízení.
    9. Agilní metodiky a techniky
    Charakteristické vlastnosti agilních metodik, historie agilních metodik a jejich příklady, přínosy, principy, SCRUM metoda řízení agilního vývoje (sprint, baclog item, role v týmu, eventy, denní scrum).
    10. Podnikový IS
    Prvky systému, typy IS, definice PIS, CRM, SCM, BI, IS jako podpora řídících a administrativních funkcí včetně příkladů, IS jako podpora činností a služeb organizace včetně příkladů.
    11. ERP - Enterprise Resource Planning systémy
    Definice ERP, modularita IS, přínosy nasazení, požadavky na funkcionalitu, historie ERP (MRP, MRPII, APS, ERP II), typy ERP a příklady, trendy ve vývoji ERP.
Literatura
    doporučená literatura
  • 1. VLASÁK, R., BULÍČKOVÁ, S. Základy projektování informačních systémů. Praha, 2003. info
  • KIMLIČKA, Štefan. Manažment tvorby informačných systémov. Bratislava, 1995. info
  • GILCHRIST, A. Understanding and analysing information needs. London, 1992. info
  • MOLNÁR, Z. Projektování AIS. Praha, 1991. info
  • JANČAŘÍK, M. Zásady projektování a zavádění AS VTEI. Praha, 1983. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Zkouška
Informace učitele
Teoretické a praktické zvládnutí témat předmětu, podmínky budou upřesněny na začátku výuky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019.