UHVDU008 Didaktika dějepisu I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Karla Vymětalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Karla Vymětalová, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UHVDU008/A: Út 15:35–17:10 PraPed, K. Vymětalová
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
- základní znalosti historie české a světové historie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem semináře je seznámení se základními problémy a terminologií didaktiky dějepisu. Studenti by měli být schopni aplikovat teoretické vědomosti v praktické činnosti a prokázat to ve výstupech v rámci průběžné i souvislé pedagogické praxe. Zahrnuty jsou následující celky: didaktika dějepisu jako vědní disciplína, vývoj dějepisného vyučování v českých zemích, Otázky cílů a záměrů dějepisné výuky; obsah dějepisného vyučování; osobnost učitele dějepisu; typy osnov dějepisu příslušných stupňů vzdělání; základní problémy tvorby učebnic, současné dějepisné učebnice; stereotypy a dějepisné vyučování, evropská dimenze ve výuce dějepisu, výzkumy historického vědomí studující mládeže.
Osnova
  • Pedagogická odborná praxe proběhne na středních školách podobu pěti týdnů. V této době se studenti seznámí s chodem školy, s provozními záležitostmi, s historií školy i s jejím současným zaměřením a vybavením. Vedoucí učitelé praxe je poučí o práce s pedagogickou dokumentací a s požadavky na žáky.
    Během praxe studenti absolvují pět náslechových hodin dějepisu u svého cvičného učitele, event. u jiného učitele historie. V hodinách si povedou zápisy o dané hodině, kterou pak rozeberou s učitelem praxe. Zaměří se na výchovně vzdělávací cíle, na formy hodin, na metody a prostředky používané v hodinách, na organizaci hodin, na zápisy na tabuli i do sešitu apod.
    Podstatnou částí, praxe bude odučení patnácti hodin pod vedením cvičného učitele. Studenti musí využít poznatky z hodin pedagogiky, psychologie a oborové didaktiky. Pozornost by měla směřovat k motivaci v hodinách a na využití moderních vyučovacích metod.

Literatura
    povinná literatura
  • Labischová, D. - Gracová, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava 2008. info
    doporučená literatura
  • Chráska, M. Didaktické testy. Brno 1999. info
  • Beneš, Z. Historický text a historická kultura. Praha 1995. info
  • Klíma, B. Mládež a dějiny. Brno 2001. info
  • Švec, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno 1999. info
  • Průcha, J. Učebnice. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. info
  • Jílek, T. a kol. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. I - III. Plzeň 1998. info
  • Gracová, Blažena - Labischová, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-584-3. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2. info
Informace učitele
Úspěšné absolvování souvislé praxe na základě hodnocení udělení zápočtu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020.