UIKSB06 Selected Chapters of Information Literacy

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D.
Institute of Computer Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable of Seminar Groups
UIKSB06/A: Tue 8:05–9:40 B2, K. Matula
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(B)
Úspěšné zvládnutí a ukončení předmětu "Vybrané kapitoly z informační výchovy".
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this course is to present the basic knowledge from infromation user's and reader's psychology in the library-information environment, and then outline a connection this course has to pedagogy, psychology, sociology and literature-scientific disciplines. Then it focuses on pegagogical processes in relation to the information user, especially on the specific librarian methods of working with users, categorization of information users and readers, the individual and collective methods of working with users, information institutions and library information policies, basic methods of readers' information needs research in the context of current development of library and information science.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět informační výchovy a bibliopedagogiky - vymezení a základní charakteristiky
    2. Základní interdisciplinární vztahy k pedagogice, psychologii, sociologii a literární vědě
    3. Proces čtení a osobnost čtenáře, uživatele informací
    4. Psychologické a fyziologické aspekty procesu čtení a čtenářské návyky
    5. Poruchy čtení, jejich náprava, účinky četby a jejího působení
    6. Informační výchova čtenářů, uživatelů informací
    7. Základní metodika práce se čtenáři a uživateli v knihovnách - individuální, kolektivní
    8. Výzkumy čtenářských a informačních potřeb
Literature
    recommended literature
  • VYMĚTAL, Jan; DIAČIKOVÁ, Anna; VÁCHOVÁ, Miriam. Informační a znalostní management v praxi. info
  • VYMĚTAL, Jan; VÁCHOVÁ, Miriam. Úvod do studia odborné literatury. info
  • SEDLÁČKOVÁ, B. Dokumentografie : část 1., Typologie dokumentů. info
  • VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. info
  • INTUTE. Internet Detective : wise up to the Web. 2008. URL info
  • VYMĚTAL, Jan; DIAČIKOVÁ, Anna; VÁCHOVÁ, Miriam. Informační a znalostní management v praxi. Praha, 2006. ISBN 80-86920-01-1. info
  • VRZÁČEK, Jan. Nová role školních knihoven. Brno, 2004. ISBN 80-7051-155-9. info
  • Vláda ČR. Zákon č. 527/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informační služeb (knihovní zákon). Praha, 2004. URL info
  • kolektiv. KTD - Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV). Praha, 2003. URL info
  • DOMBROVSKÁ, Michaela. Informační gramotnost : funkční gramotnost v informační společnosti. Praha, 2002. URL info
  • VYMĚTAL, Jan; VÁCHOVÁ, Miriam. Úvod do studia odborné literatury. Praha, 2000. ISBN 80-86199-19-3. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Assessment methods
Credit
Seminar work
Credit test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Theoretical understanding of basic problém in information literky.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2019/UIKSB06