UHVM0033 Dějiny památkové péče v ČR I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2021
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Po 16:25–18:00 M6
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky jsou zaměřeny na analýzu fenoménu monumentiky od antiky, přes středověk až po počátek 20. století v Evropě, a především ve střední Evropě. Důraz je kladen na tradici českého monumentického myšlení ve středoevropském kontextu; toto myšlení je sledováno ve vztahu k rozvoji vědy, kultury a umění občanské společnosti v letech 1850-1918.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit vývoj péče o památky od starověku do počátku 20 století;
- popsat základní mezníky, specifika a osobnosti dějin památkové péče v českém i evropském měřítku;
- analyzovat činnost institucí a právní úpravy památkové péče v dějinách.
Osnova
  • 1. Literatura a prameny k danému tématu. Základní terminologie.
  • 2. Péče o kulturní dědictví ve středověku v Evropě.
  • 3. Péče o kulturní dědictví ve středověku v českých zemích.
  • 4. Profanace pojmu památky v renesanci a nahrazení sakrální dimenze estetickou dimenzí v Evropě.
  • 5. Profanace pojmu památky v renesanci a nahrazení sakrální dimenze estetickou dimenzí v českých zemích.
  • 6. Situace v baroku – barokní historismus.
  • 7. Osvícenství a zrod moderní památkové péče; situace ve Francii, Anglii a Německu v 19. století.
  • 8. Osvícenství a zrod moderní památkové péče; situace v českých zemích v 19. století.
  • 9. Památková péče a rozvoj dějepisu umění; zájem o památky a rozvoj teorie architektury – kategorie slohu (G. Semper).
  • 10. Situace v českých zemích od romantismu do vzniku Klubu Za starou Prahu.
  • 11. Vídeňská škola dějepisu umění a utváření moderní ochrany památek ve středoevropském prostoru kolem roku 1900 (A. Riegl, M. Dvořák).
  • 12. Alois Riegl a filozofie kulturní památky.
  • 13. Max Dvořák a jeho koncepce památkové péče.
Literatura
    povinná literatura
  • Pavel, J. Dějiny památkové péče v českých zemích v 19. století. Od osvícenství do první světové války. Sborník archivních prací 25, 1975, s. 143-293. info
  • Hlobil, I. Dějiny památkové péče a Alois Riegl a teorie moderní památkové péče. Praha, 2008. info
  • Hlobil, I. Na základech konzervativní teorie české památkové péče. Výbor z textů. Praha, 2008. info
  • Dvořák, Max. Katechismus památkové péče. Praha: Národní památkový ústav, 2004. info
  • Riegl, Alois - Hlobil, Ivo. Moderní památková péče. Praha: Národní památkový ústav, 2004. info
  • Nejedlý, V. Obrysy přístupů k památkové péči na Moravě do poloviny 20. století, in: Kolektiv: Památková péče na Moravě - 150 let od vzniku první státní instituce na ochranu památek. Sborník příspěvků. Brno, 2002. info
    doporučená literatura
  • Mrštík, V. Bestia triumphans. In: Moje sny 2, Praha, b.r., s. 724-790. info
  • Kroupa, J. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Brno 1996. info
  • Vinter, V. Úvod do dějin a teorie památkové péče I.-II. Praha 1971. info
  • Zprávy památkové péče. Praha: Státní nakladatelství / Národní památkový. info
  • Hubatová-Vacková, L. - Zapletal, T. (eds.). Gottfried Semper, Věda, průmysl a umění. Praha, 2016. info
  • Nesvadbíková, J. - Vinter, V. - Wirth, Z. K vývoji památkové péče na území Československa. Sv. 1, Přehled právních dokumentů a nástin vývoje 1749-1958. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
  • Nesvadbíková, J. K vývoji památkové péče na území Československa. Sv. 2, Výběr autentických dokumentů 1749-1918. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
  • Vinter, V. Stručný slovník památkové péče. Ústí nad Labem, 1983. info
  • Dehio, G. Ochrana a zachování památek. Praha, 1907. info
Výukové metody
teoretická příprava, přednášky, třídní diskuse
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Pravidelná docházka na přednášky je nezbytná ke splnění podmínek udělení zápočtu a naplnění výukových cílů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022.