UBKKBK0030 Organizace a řízení veřejných knihoven 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
12 hod/sem. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem úspěšného absolvování předmětu je plnění průběžných úkolů, studium doporučené literatury a účast na seminářích.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit se manažerským dovednostem. Vysvětleny budou specifika managementu knihoven. Studenti pochopí, co je obsahem práce manažera.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen definovat práci manažera a umět základní manažerské dovednosti.
Osnova
  • PROFIL A PRÁCE MANAŽERA Specifika managementu knihoven Definice základních terminologických pojmů Manažeři a jejich prostředí Osobnost a role manažera (manažerské role v knihovně) Vliv temperamentu na osobnost manažerů Pracovní prostředí Tři úrovně aktivit knihovny Struktura a obsah manažerské práce Tradiční manažerské funkce MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI Struktura managementu Manažerské styly Motivace Umění řídit výkon zaměstnanců Delegování úkolů Řídící komunikace Příklady z praxe
Literatura
    povinná literatura
  • FOBEROVÁ, Libuše. Koncept Smart Library. Online. In Michaela Mrázová. Kniha ve 21. století 2020 (Knihovny 3D): sborník z konference konané ve dnech 11. – 13. února 2020 na Slezské univerzita v Opavě. první. Ostrava: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, 2020, s. 112-122. ISBN 978-80-7054-292-7. URL info
  • FOBEROVÁ, Libuše. 70 let vědecké knihovny v Ostravě. první. Ostrava: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, 2020, 95 s. Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, verze první. ISBN 978-80-7054-293-4. info
  • FOBEROVÁ, Libuše. Budoucnost krajských knihoven. Duha. Brno: Moravská zemská knihovna, 2018, roč. 32, č. 2, s. 7-11. ISSN 0862-1985. info
  • KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing Management. 15th. Harlow: Pearson Education Limited, 2016. ISBN 978-1-292-09262-1. info
  • URBAN, J. Byznys je o lidech. Praha, 2006. info
  • 2.SAKÁLOVA, E. Knižničný manažment. Bratislava : Slovenská technická knižnica, 1995. ISBN 80-85165-56-2. info
    doporučená literatura
  • KOTLER, P. Moderní marketing (vybrané kapitoly). Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1545-2. info
  • KOTLER, P. Marketing od A do Z. Praha: Management Press, 2003. ISBN 80-7261-082-1. info
Výukové metody
teoretická příprava, cvičení - projektová výuka
Metody hodnocení
písemný test, ústní zkouška, zpracování seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023, zima 2024.