FPF:ARTAVTBK18 Dějiny světové kinematografie - Informace o předmětu
ARTAVTBK18 Dějiny světové kinematografie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 4p+4s/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (přednášející)
MgA. Kristína Pupáková (cvičící) - Garance
- MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-bpbk)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout základní přehled vývoje významných světových kinematografií od vzniku filmu až do současnosti. Kromě zdůraznění jednotlivých period a etap vývoje dějin kinematografie se studenti rovněž seznámí s tvorbu vůdčích filmařských osobností a zásadními díly sledovaných období, a to na společensko-kulturním pozadí, které kinematografii do značné míry determinuje.
- Osnova
- 1. Počátky kinematografie. Raný film v Evropě a jeho proměna v umění: Lumièrové a Méliès, Bbrightonská škola, Film d'Art, historický a veristický film v Itálii, rozvoj dánské kinematografie.
- 2. Zrod americké kinematografie (Edison Company, Edwin S. Porter). Formování a vznik Hollywoodu (Griffith), filmová groteska.
- 3. Zrod německé kinematografie: německý expresionismus a kammerspiel. Skandinávská škola.
- 4. Osobnosti francouzské filmové avantgardy. Francie jako meziválečná filmová velmoc.
- 5. Sovětská kinematografie do roku 1945 a její osobnosti (Vertov, Ejzenštejn, Pudovkin, Dovženko).
- 6. Hollywoodský studiový systém od 20. let do roku 1945: nástup velkých filmových studií, hvězdný systém, preferované filmové žánry. Výrazné osobnosti kinematografie USA.
- 7. Zrod italského neorealismu. Italská kinematografie v 60.–80. letech 20. století. Francouzská kinematografie po roce 1945, nástup francouzské nové vlny.
- 8. Kinematografie USA v 60. a 70. letech (klasický vs. nový Hollywood), osobnosti. Nástup amerického nezávislého filmu v 80. letech.
- 9. Další proudy západní evropské kinematografie po 2. světové válce: spiritualita ve filmu (Dreyer, Bresson, Bergman), nový německý film, britské hnutí Free Cinema.
- 10. Poválečná kinematografie v zemích střední a východní Evropy 1945: Polsko (polská filmová škola, kino morálního neklidu), Maďarsko, Jugoslávie (Novi film), osobnosti sovětského filmu (Tarkovskij, Michalkov, Muratovová, Paradžanov).
- 11. Světové kinematografie mimo Evropu.
- 12. Světová kinematografie v éře postmoderny, globalizace a zapojení nových médií. Proměny po roce 1989.
- 13. Dokumentární, experimentální a animovaný film.
- Literatura
- povinná literatura
- BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2011.
- DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha: AMU, 2004. info
- GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha, AMU, 2004. info
- MONACO, James. Nová vlna. Praha, AMU, 2001. info
- Nichols, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010. info
- PATALAS, E., GREGOR, U. Dejiny filmu. Bratislava: Tatran, 1968. info
- PLAZEWSKI, J. Dějiny filmu 1895-2005. Praha: Academia, 2009. info
- SADOUL, G.:. Dějiny světového filmu: od Lumiera až do současné doby. Praha: Orbis, 1963. info
- TÖTEBERG, M. (ed.). Lexikon světového filmu. Praha: Orpheus, 2005.
- ULVER, S.:. Západní filmová avantgarda. Praha: ČSFÚ: 1991. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, ukázky, analýza
- Metody hodnocení
- písemný test, písemná analýza vybraného díla
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTAVTBK18