ARTAVTBK18 Dějiny světové kinematografie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
4p+4s/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (přednášející)
MgA. Kristína Pupáková (cvičící)
Garance
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled vývoje významných světových kinematografií od vzniku filmu až do současnosti. Kromě zdůraznění jednotlivých period a etap vývoje dějin kinematografie se studenti rovněž seznámí s tvorbu vůdčích filmařských osobností a zásadními díly sledovaných období, a to na společensko-kulturním pozadí, které kinematografii do značné míry determinuje.
Osnova
  • 1. Počátky kinematografie. Raný film v Evropě a jeho proměna v umění: Lumièrové a Méliès, Bbrightonská škola, Film d'Art, historický a veristický film v Itálii, rozvoj dánské kinematografie.
  • 2. Zrod americké kinematografie (Edison Company, Edwin S. Porter). Formování a vznik Hollywoodu (Griffith), filmová groteska.
  • 3. Zrod německé kinematografie: německý expresionismus a kammerspiel. Skandinávská škola.
  • 4. Osobnosti francouzské filmové avantgardy. Francie jako meziválečná filmová velmoc.
  • 5. Sovětská kinematografie do roku 1945 a její osobnosti (Vertov, Ejzenštejn, Pudovkin, Dovženko).
  • 6. Hollywoodský studiový systém od 20. let do roku 1945: nástup velkých filmových studií, hvězdný systém, preferované filmové žánry. Výrazné osobnosti kinematografie USA.
  • 7. Zrod italského neorealismu. Italská kinematografie v 60.–80. letech 20. století. Francouzská kinematografie po roce 1945, nástup francouzské nové vlny.
  • 8. Kinematografie USA v 60. a 70. letech (klasický vs. nový Hollywood), osobnosti. Nástup amerického nezávislého filmu v 80. letech.
  • 9. Další proudy západní evropské kinematografie po 2. světové válce: spiritualita ve filmu (Dreyer, Bresson, Bergman), nový německý film, britské hnutí Free Cinema.
  • 10. Poválečná kinematografie v zemích střední a východní Evropy 1945: Polsko (polská filmová škola, kino morálního neklidu), Maďarsko, Jugoslávie (Novi film), osobnosti sovětského filmu (Tarkovskij, Michalkov, Muratovová, Paradžanov).
  • 11. Světové kinematografie mimo Evropu.
  • 12. Světová kinematografie v éře postmoderny, globalizace a zapojení nových médií. Proměny po roce 1989.
  • 13. Dokumentární, experimentální a animovaný film.
Literatura
    povinná literatura
  • BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2011.
  • DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha: AMU, 2004. info
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha, AMU, 2004. info
  • MONACO, James. Nová vlna. Praha, AMU, 2001. info
  • Nichols, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010. info
  • PATALAS, E., GREGOR, U. Dejiny filmu. Bratislava: Tatran, 1968. info
  • PLAZEWSKI, J. Dějiny filmu 1895-2005. Praha: Academia, 2009. info
  • SADOUL, G.:. Dějiny světového filmu: od Lumiera až do současné doby. Praha: Orbis, 1963. info
  • TÖTEBERG, M. (ed.). Lexikon světového filmu. Praha: Orpheus, 2005.
  • ULVER, S.:. Západní filmová avantgarda. Praha: ČSFÚ: 1991. info
Výukové metody
teoretická příprava, ukázky, analýza
Metody hodnocení
písemný test, písemná analýza vybraného díla
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTAVTBK18