ARTKSPBP01 Dějiny světové kinematografie I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (přednášející)
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Rozvrh
Čt 10. 10. 14:45–17:10 D2, Čt 24. 10. 14:45–17:10 D2, Čt 7. 11. 14:45–17:10 D2, Čt 5. 12. 14:45–17:10 D2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTKSPBP01/A: Čt 10. 10. 17:15–19:40 D2, Čt 24. 10. 17:15–19:40 D2, Čt 7. 11. 17:15–19:40 D2, Čt 5. 12. 17:15–19:40 D2, T. Polenský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie až do současnosti, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly, díla a osobnosti, jejich vzájemné vztahy a návaznosti na jiné umělecké druhy, a to nejen z hlediska filmového (estetická a biografická rovina dějin kinematografie), ale také včetně souvislostí společensko-politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva, chování diváků, trendů v distribuci apod., jež kinematografii té které doby do značné míry determinují a naopak jsou jí rovněž zpětně ovlivňovány. Přednášky a seminární projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí dalších specializovaných předmětů.
Osnova
  • 1. Počátky kinematografie 2. Formování a vznik Hollywoodu 3. Vznik evropských národních kinematografií 4. Vznik Hollywoodu 5. Ruská montážní škola 20. let 6. Francouzský meziválečný film 7. Německý meziválečný film 8. Vývoj dokumentárního filmu 9. Evropský film v období 40. let 10. Americký válečný a poválečný film 11. Neorealismus a jeho kontext 12. Francouzská kinematografie 50. let 13. Opakování
Literatura
    povinná literatura
  • DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha 2012.
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
  • MONACO, J. Nová vlna. Praha 2001.
  • BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2011.
    doporučená literatura
  • KUPŚĆ, J. Malé dějiny filmu: ilustrovaný průvodce světovou kinematografií od počátků po současnost. Praha 1999.
  • BERGAN, R. Film. Praha 2008.
  • Kezich, T. Federico: Fellini, život a filmy. Praha 2011.
  • HLADÍKOVÁ, K. – JANDA, P. Lexikon kinematografie čínského světa. Olomouc 2018.
  • NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha 2010
  • BEIER, B. Kronika filmu. Praha 1995.
  • PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895–2005. Praha 2009.
  • MONACO, J. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha 2004.
  • TÖTEBERG, M. (ed.). Lexikon světového filmu. Praha 2005.
  • BISKIND, P. Bezstarostní jezdci, zuřící býci: jak generace sexu, drog a rokenrolu zachránila Hollywood. Praha 2012.
  • HERFURT, I. Zlatý fond světové kinematografie. Praha 1986.
  • SOVA, D. B. Zakázané filmy. 125 příběhů filmové cenzury. Praha 2005.
  • RÖWEKAMP, B. Hollywood. Brno, 2004.
  • FILIMONOV, V. P. Andrej Tarkovskij: skutečnost a sny o domově. Červený Kostelec 2018.
  • D’AGOSTINI, P. Legendární filmy. Praha 2009.
  • KALIN, J. Ingmar Bergman a jeho filmy. Praha 2007.
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
písemný test, seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTKSPBP01