FU:APZPB045 Vizualizace a virtuální realit - Informace o předmětu
APZPB045 Vizualizace a virtuální realita
Fyzikální ústav v Opavěléto 2023
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D.
Fyzikální ústav v Opavě - Rozvrh
- Po 8:55–10:30 PU-UF
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- (FAKULTA(FU) && TYP_STUDIA(B))
Žádné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Monitorování životního prostředí (program FU, APFYZB)
- Cíle předmětu
- Studenti budou seznámeni s možnostmi aplikací augmentované a virtuální reality. Nedílnou součástí výkladu bude modelování v 3D, WRML, X3D. Na cvičeních budou studenti seznámeni s aplikacemi pro modelování: Unity3D, Oculus, VTK, POV-Ray, Webots, V-Rep, Virtuální medicínské simulátory. VR presentovatelná na webu - Unity3D, WebVR, Cortona Viewer. Studenti budou moci rovněž pracovat na pokročilých prostředcích virtuální reality, HW a SW.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
vysvětlit pojmy augmentovaná a virtuální realita;
popsat a vysvětlit strukturu wrml a x3d;
popsat aplikace pro modelování: Unity3D, Oculus, VTK, POV-Ray, Webots, V-Rep, Virtuální medicínské simulátory;
popsat možnosti interakce ve virtuální realitě, haptiku;
popsat možnosti využití VR v průmyslu a dalších odvětvích. - Osnova
- 1. Rozšířená realita, Virtuální realita – základy.
- 2. Reprezentace prostorových objektů, struktura prostorové scény.
- 3. Vlastnosti kamery, barvy a osvětlování.
- 4. Volume reendering, Raycasting, aplikace v medicíně.
- 5. Modelování v 3D, WRML, X3D, The Visualization Toolkit.
- 6. Práce s objemovými objekty, ITK - Segmentation & Registration Toolkit.
- 7. Modelování v Unity3D.
- 8. Hardwareová akcelerace pomocí GPU a VolumePRO.
- 9. Virtuální realita a robotika, virtuální simulátor Webots.
- 10. Pokročilé prostředky virtuální reality, HW a SW.
- 11. Interaktivních vstupních zařízení od myši, joysticku, zpracování gest z kamer, laserový skener po VR systémy.
- 12. Viruální realita v různých odvětvích průmyslu.
- Literatura
- povinná literatura
- SCHROEDER, W., MARTIN, K., LORENSEN, B. The Visualization Toolkit An Object-Oriented Approach To 3D Graphics.
- JERALD, J., The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality
- 1. SCHROEDER, W., MARTIN, K., LORENSEN, B. The Visualization Toolkit An Object-Oriented Approach To 3D Graphics. 4th Edition, Kitware, Inc, ISBN 1-930934-19-X.
- doporučená literatura
- CYBERBOTICS.: Webots Reference Manual release 7.4.3, 2014 Cyberbotics Ltd. 2014 Online.
- http://www.vtk.org/
- ŽÁRA, J., BENEŠ, B., SOCHOR, J., FELKEL, P. Moderní počítačová grafika (2. vydání). Brno: Computer Press, 2005, ISBN 80-251-0454-0.
- http://www.cyberbotics.com/reference.pdf
- Kitware, Inc. The Visualization Toolkit User's Guide,Kitware, Inc, Kitware, ISBN 1-930934-18-1.
- http://www.cortona3d.com/cortona3d-viewers
- http://www.itk.org/
- IBANEZ, L., SCHROEDER, W., NG, L., CATES, J. The ITK Software Guide: The Insight Segmentation and Registration Toolkit (version 1.4), Kitware, ISBN-13: 978-1930934108.
- Výukové metody
- Formy výuky budou následující:
1. teoretická příprava(přednášky);
2. laboratorní cvičení(příklady ve VR nebo AR). - Metody hodnocení
- Aktivní účast na cvičeních. V rámci ústní zkoušky prokázání znalostí z problematiky studijního předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fu/leto2023/APZPB045