SP25PK018 Methodology of Special Educational Research

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2025

The course is not taught in Winter 2025

Extent and Intensity
12/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to provide students with the basic information necessary for the creation of a professional text, or rather a bachelor's thesis. Students will briefly familiarize themselves with the individual phases of research and gain basic information about qualitative and quantitative research. Space will also be devoted to the principles of creating a professional text and information sources.
Learning outcomes
Learning outcomes: Professional knowledge: - the student is familiar with the basics of methodology, especially the terminology of the subject, research methods, techniques and research processing options - the student explains the differences between quantitative and qualitative research Professional skills: - the student analyzes the research process in theoretical and practical contexts - the student is able to create and verify hypotheses General competencies: - the student can independently apply the principles of scientific methodology - the student can independently formulate and present the achieved results, or reflect them in their everyday practice
Syllabus
Contents: 1. What is science? How to start research Ethical issues in research 2. Qualitative vs. quantitative research How to write a professional text Electronic information sources 3. Citations Quantitative research Quantitative research - data collection techniques 4. Introduction to qualitative research Qualitative research - data collection techniques Qualitative data analysis
Literature
    required literature
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
  • REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5053-1
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
    recommended literature
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369.
  • NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. eds. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzita Karlova, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
  • JEŘÁBEK, H. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Carolinum, 1992. ISBN 80-7066-662-5.
  • SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
    not specified
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
  • EGER, L., EGEROVÁ, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
  • CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5.
  • SILVERMAN, D. Interpreting qualitative data. Los Angeles: Sage, 2020. ISBN 978-1-5264-6724-9.
  • OCHRANA, F. Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4968-9.
Teaching methods
Study tools:  VIKTORIN, J. Metodologie speciálněpedagogického výzkumu. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021.
Assessment methods
Student requirements: preparation of a bachelor's thesis project. Written test. 70% correct answers are required to successfully complete the course.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.

  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/SP25PK018