FVP:SP25PK025 Special Educational Diagnostic - Course Information
SP25PK025 Special Educational Diagnostics
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2025
The course is not taught in Winter 2025
- Extent and Intensity
- 12/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FVP, SPEP)
- Course objectives
- Objectives: The aim of the course is to introduce the issues of special pedagogical diagnostics in pupils with special educational needs. Special pedagogical diagnostics is part of intervention activities and is also accompanied by the process of counselling, the examination of which is also part of the course. The course includes not only theoretical principles and information about current diagnostic strategies in special pedagogy and counselling, but also knowledge about practice.
- Learning outcomes
- Learning outcomes: Professional knowledge: - the student can characterize special education diagnostics in the broader and narrower context of its contents - the student is familiar with the terms used in special education diagnostics - the student can outline diagnostic tools and materials in the general special education level and in individual disciplines of special education Professional skills: - the student can use orientation diagnostic methods and procedures - the student can use and apply some diagnostic methods - the student can purposefully apply such work procedures that lead to a correct understanding of the situation of a pupil with a disability General competencies: - the student applies modifications of special education diagnostic methods - the student evaluates special education intervention based on correctly performed diagnostics
- Syllabus
- Contents: 1. Concept of diagnostics in special education 2. Importance of diagnostics in special education 3. Diagnostic methods in special education 4. Main areas of diagnostics in special education 5. Play and drawing as diagnostic situations 6. Diagnostics of school maturity and readiness for school 7. Diagnostics of professional orientation 8. Diagnostics in early childhood 9. Diagnostics in preschool age 10. Diagnostics in school age 11. Diagnostics in adolescence 12. Diagnostics in adulthood and old age
- Literature
- required literature
- SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1851-7.
- PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
- MICHALOVÁ, Z., HAINOVÁ, H. Základy speciálně pedagogické diagnostiky a poradenství. Liberec: Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-885-4.
- VALENTA, M., SVOBODA, P. Speciálněpedagogická diagnostika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3694-4.
- IS, 2014. ISBN 978-80-89726-01-1.
- recommended literature
- MICHALÍK, J. a kol. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb: u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ze zdravotních důvodů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5891-5.
- KASTELOVÁ, A. Diagnostika v špeciálnopedagogickom poradenstve. Bratislava: IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-09-7.
- ODSTRČILÍKOVÁ, Y., PAPAJOVÁ, K., VOLNÁ, P. Sluchová percepce: poznatky teorie a praxe. Opava: Slezská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7510-490-8.
- VALENTA, M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. a kol. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
- BARTOŇOVÁ, M., SEDLÁČKOVÁ, A., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9585-4.
- not specified
- MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., HANÁK, P. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část I. Hmotněprávní a procedurální standardy, dokumentace a vybrané vzory v činnosti SPC. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3050-8.
- BARTOŇOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-421-
- BASSOT, B. The Reflective Practice Guide. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-78430-7
- OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
- ZEZULKOVÁ, E. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
- Teaching methods
- Study tools: VIKTORIN, J. Speciálněpedagogická diagnostika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2022.
- Assessment methods
- Successful completion of the written test with a score of 75%
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2025/SP25PK025