UNZSOK055 Fundamentals of Management in Nursing

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2023
Extent and Intensity
4/8/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Hana Hozová (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Thu 21. 9. 8:05–11:20 C312, Thu 12. 10. 8:05–10:30 C311, 10:35–12:10 C311, 12:15–14:40 C308
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základy moderního managementu v ošetřovatelství s orientací na oblasti plánování, rozhodování a řízení materiálních a personálních zdrojů. Dále seznamuje studenty se základy managementu lidských zdrojů s uplatněním v ošetřovatelství, se základy řízení kvality poskytovaných zdravotních služeb a v zajištění bezpečí pacientů, bezpečnosti při práci v systémech zdravotní péče, poskytuje informace o zdravotnicko-ekonomické problematice.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Po absolvování předmětu student bude umět vysvětlit funkce managementu a jejich význam pro řízení pracovních procesů, popsat rozhodovací procesy a strategie, rekapitulovat etické normy a zásady, kterými se řídí jak péče o nemocné, tak rozhodovací procesy i výzkum a využívání výsledků práce jiných v oboru, vysvětlit komunikační strategie používané ve vztahu k pacientům, ke kolegům, k nadřízeným, k dodavatelům atd., popsat procesy implementace kvality a kontinuálního zvyšování kvality v organizaci, popsat implementaci managementu rizik do procesů v organizaci. Odborné dovednosti: Po absolvování předmětu student bude připraven efektivně komunikovat a spolupracovat v rámci zdravotnického týmu, efektivně řídit elementární ošetřovatelský tým ve směně a dodržovat stanovené standardy, stanovovat priority ošetřovatelské péče, péči efektivně plánovat na základě definovaných kriteriálních cílů, delegovat a následně evaluovat výstupy ošetřování a náležitě korigovat plán péče a aktivně podporovat pohodu, jistotu a bezpečí všech lidi v pracovním prostředí (včetně sebe). Jako člen multidisciplinárního týmu bude schopen řešit praktické problémy svého oboru na úrovni operativního řízení a používat nástroje k hodnocení kvality péče. Zvládne podávání a zdůvodňování informací, umí používat v každodenní praxi informační technologie. Ovládá základy podpory studentů zdravotnických oborů na klinické praxi. Obecná způsobilost: Absolvent bude způsobilý plánovat, organizovat, řídit, rozhodovat a vyhodnocovat ošetřovatelskou péči poskytovanou jím a jeho týmem, včetně stanovování priorit, bude umět spolupracovat na zlepšování kvality a bezpečnosti péče. Bude schopen cíleně podporovat pacienty a jejich blízké a také studenty na klinické praxi. Bude schopen jednat v obtížných, náročných a neobvyklých situacích, řídit lidské a jiné zdroje a vhodně reagovat na stížnosti ze strany klientů. Kompetence: Dle Vyhlášky MZ ČR č. 55/2011 Sb., § 3 absolvent v rozsahu své odborné způsobilosti: a) poskytuje zdravotní péči v souladu s právními předpisy a standardy, c) vede zdravotnickou dokumentaci a další dokumentaci vyplývající z jiných právních předpisů, pracuje s informačním systémem zdravotnického zařízení, d) poskytuje pacientovi informace v souladu se svou odbornou způsobilostí, případně pokyny lékaře, e) podílí se na praktickém vyučování ve studijních oborech k získání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání, f) podílí se na přípravě standardů. V oblasti řídících a rozhodovacích schopností je absolvent schopen určit priority při plnění pracovních úkolů, pracovat jako člen týmu a podporovat jeho výkonnost, pracovat jako partner, řídit a stanovovat priority ostatních, demonstrovat dovednosti vedoucího pracovníka, stávat se vzorem v plnění sesterských rolí, demonstrovat pružnost, iniciativnost, tvořivost a zavádět zlepšení do praxe, odpovědně se chovat a jednat v obtížných situacích, zdůvodnit rozhodnutí a realizovat konkrétní péči o klienta/pacienta, vhodně reagovat pokud se objeví stížnost, učit a podporovat méně zkušené kolegy/ně, řídit lidské a ostatní zdroje účelně a efektivně, dodržovat a podporovat personální, profesionální a organizační standardy.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do managementu - pojetí managementu, aplikovaný management (zdravotnický, ošetřovatelský), úrovně řízení, základní struktura manažerských dovedností. Role manažera. Profil manažera – manažerské dovednosti. 2. Funkce managementu, systémový přístup v managementu. Firemní kultura ve zdravotnictví. 3. Rozhodování a rozhodovací proces v managementu. Hlavní znaky a prvky rozhodovaní. Otázky práva a etiky, etika rozhodování v managementu v ošetřovatelství. 4. Základy strategického managementu s uplatněním v ošetřovatelství. Metody a techniky strategického managementu. Projektové řízení v podmínkách ošetřovatelství. 5. Plánování – stanovování vizí, strategií a cílů. Benchmarking. Co ovlivňuje současné ošetřovatelství, interní a externí faktory, trvalá udržitelnost. 6. Zdravotnické organizace, popis a orientace v organizační struktuře. Organizování – organigramy, interakce a komunikace v rámci organizace. Plánování práce a služeb ošetřovatelského personálu, organizování práce sester na oddělení. 7. Základy managementu lidských zdrojů. Personální činnosti. Výběr lidí do pracovních a funkčních pozic v oblasti ošetřovatelství, diskriminační prvky ve výběru lidí. Moc, politika a vlivy. Styly vedení. 8. Rozvoj a evaluace personálu, tvorba pracovního místa, adaptační proces, supervize, mentoring, koučing. 9. Interpersonální a personální dovednosti. Spotřebitel – klient – pacient/komunita. Konflikty a jejich zvládání. Delegování – umění v profesionální praxi. Naplňování a proměny v rolích. 10. Kontrola jako základní manažérská funkce – úkoly, typy a význam kontrol v moderním managementu ošetřovatelství. 11. Management informací a informačních zdrojů. Informační systémy ve zdravotnictví. 12. Komunikace v managementu. Úvod do řízené péče a její nástroje. Strategie, metody a formy poskytování ošetřovatelské péče. 13. Týmový management. Budování týmů skrze komunikaci a partnerství. Práce v týmu – odpovědnost, autonomie, autorita, řízení a moc, kolektivní vyjednávání. 14. Management změn, reengineering, odpor ke změnám, strategie snižující odpor ke změnám. 15. Základy managementu kvality s uplatněním ve zdravotnictví, resp. v ošetřovatelství. ISO normy 9000. 16. Management času. Techniky řízení času. Osobní management: stres a čas. 17. Celoživotní vzdělávání zaměstnanců, filozofie učící se organizace. Management osobní kariéry: vnímání příležitostí. Přehled probírané látky cvičení: 1. Osobnost manažera v ošetřovatelství. Staniční sestra, vrchní sestra, hlavní sestra – kompetence, úroveň řízení. 2. Efektivní hospodaření – objednávání léků a spotřebního materiálu na pracovišti. 3. Oblast personalistiky – hodnocení zaměstnance, vytvoření popisu pracovního místa. 4. Komunikace v managementu – modelové situace, referáty. Příprava jednání. 5. Management kvality. Tvorba standardu, koncipování auditu - modelové situace, referáty. 6. Techniky řízení času – modelové situace.
Literature
    required literature
  • HOZOVÁ, Hana. Základy managementu v ošetřovatelství (Fundamentals of management in nursing). Online. Slezská univerzita v Opavě: Slezská univerzita v Opavě; Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, 64 pp. info
    recommended literature
  • JAKUŠOVÁ, V. Selected approaches to quality management focusing on health services and patient satisfaction. In In: Interdisciplinary aspects of social and health issues in present society. 2018: Tribun EU, 2018, p. s. 114-131. ISBN 978-80-263-1396-0. info
  • JAKUŠOVÁ, V. and Z. BIELENÁ. Zdravotnícke služby a spokojnosť pacientov na vybranom nemocničnom oddelení. In In: Vědecká a odborná konference: Pacient je naší prioritou. Opava: SU, 2017, p. s. 38-43. ISBN 978-80-7510-226-3. info
  • JAKUSOVA, V. Manazment pre nelekarske studijne programy. Martin: Osveta, 2016. ISBN 978-80-8063-447-6. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I. pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015, 143 pp. ISBN 978-80-247-5710-0. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II. doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015, 143 pp. ISBN 978-80-247-5711-7. info
  • ZÍTKOVÁ, M. Vedení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5094-1. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Management ošetřovatelství. Vybrané kapitoly. Distanční studijní opora. Opava: SLU, FVP, 2012. ISBN 978-80-7248-861-2. info
  • PLEVOVÁ, I. Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3871-0. info
  • JAKUŠOVÁ, V. Základy zdravotníckeho manažmentu. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-347-9. info
  • KILÍKOVÁ, M., JAKUŠOVÁ, V. Teória a prax manažmentu v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-290-8. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, konzultace, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost Zkouška: ústní.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2023/UNZSOK055