UOGK009 Teorie ošetřovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
6/0/0. Přednáška 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Heiderová, PhD. (přednášející)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Heiderová, PhD.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se systémovým vymezením ošetřovatelství jako nedílné součástí systému zdravotní péče, v níž kvalifikované všeobecné sestry vykonávají svou profesní činnost. Předmět objasňuje novodobý vědecký (celostní) pohled na zdraví každého jedince a jeho dopad na ekonomickou transformaci a změny organizačních systémů zdravotní péče. Charakterizuje současné společenské potřeby s evropskou dimenzí ve zdravotní politice a realizaci rozsáhlých změn doprovázených implementací nových zákonných norem a standardů. Rozšířené role všeobecných sester se promítají do jejich profesního vzdělávání i funkčního profilu v praxi. Model Funkční typy zdraví, struktura pro posuzování stavu zdraví vymezuje i pole působnosti ošetřovatelství. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v systémovém vymezení ošetřovatelství. Porozumí funkcím a kompetencím všeobecných sester. Bude schopen používat strukturu pro posuzování stavu zdraví jednotlivců, rodin i komunit.
Osnova
  • 1. Společenské změny a ošetřovatelství (historie ošetřovatelství, hlavní trendy ovlivňující vzdělávání v ošetřovatelství, sesterské profesní organizace v ČR, mezinárodní sesterské profesní organizace).
    2. Zdraví populace a ošetřovatelství (koncept zdraví, strategie WHO v péči o zdraví populace, funkce sester a
    porodních asistentek ve společnosti)
    3. Profesní vzdělávání všeobecných sester a porodních asistentek v Evropě (standardy výchovy a vzdělávání
    všeobecných sester, principy strategie WHO pro vzdělávání sester a porodních asistentek, koncepce obsahu
    vzdělávání).
    4. Kompetence sester v praxi - růst profesionality v ošetřovatelství (pojem kompetence, profesionální ošetřovatelství,
    role a kompetence sester v multidisciplinárním týmu, standardy profesionální výkonnosti sester, znalosti a
    dovednosti sester, regulační systém ošetřovatelské praxe).
    5. Ošetřovatelské posuzování stavu zdraví (typy informací a jejich získávání, vznik standardního modelu pro
    posuzování stavu zdraví).
    6. Funkční typy zdraví - model M. Gordonové, struktura pro posuzování stavu zdraví (význam pro ošetřovatelskou
    praxi; posuzování zdravotního stavu dospělého klienta/pacienta, kojence/dítěte/mladistvého; posuzování
    zdravotního stavu rodiny; posuzování zdravotního stavu komunity).
    7. Dysfunkční typy zdraví a ošetřovatelská diagnostika (rozlišení funkčního a dysfunkčního typu zdraví; NANDA
    ošetřovatelské diagnózy v 11 oblastech dysfunkčních typů zdraví; posuzování zdravotního stavu u akutních život
    ohrožujících stavů).
    8. Klasifikační systémy v ošetřovatelství (vznik nové terminologie v ošetřovatelství, současné klasifikační
    systémy v ošetřovatelství, taxonomie I a taxonomie II, přehled ošetřovatelských diagnóz NANDA International
    2015 - 2017; Klasifikační systém ošetřovatelských intervencí - Nursing Interventions Classifications - NIC, Klasifikační systém ošetřovatelských výsledků - Nursing Outcomes Classifications - NOC).
Literatura
    povinná literatura
  • MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Úvod do ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    doporučená literatura
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing, a. s. ISBN 978-80-247-3557-3. 2011. info
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství II. Grada Publishing, a. s. ISBN 978-80-247-3558-0. 2011. info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Praha: Grada Publishing, a. s. ISBN 978-80-247-3224-4. 2010. info
  • WHO EUROPE. Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky 2. Praha: MZČR. ISBN 80-85047-21-7. 2002. info
    neurčeno
  • Slezáková, Z. a kol. Teleošetřovatelství. Praha:Grada, 2022. ISBN 978-80-271-4857-8.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem, který proběhne písemnou formou, v rámci něj student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Písemný test, minimální úspěšnost 80%.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/UOGK009