UOGK089 Psychosociální podpůrný systém pro sestry 5

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
0/7/0. Cvičení 7 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 17. 9. 8:55–11:20 C311, Pá 19. 11. 14:45–18:00 C311
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Integrace nového profesionála do pomáhající profese je proces, který se systematicky rozvíjí od pregraduální profesní přípravy, a klíčovou roli v něm tedy hraje vzdělávací a výchovný proces - u budoucích sester škola a klinická praxe. V tomto procesu dosud nebyla dostatečně řešena zejména emocionální rovina rozvoje profesionality, do studijního kurikula nebyla dostatečně implementována systematická práce s postoji, etickými dilematy, osobními prožitky a zkušenostmi - nebylo cíleně vytvářeno tzv. "portfolio užitečných zkušeností". Modul Psychosociální podpůrný systém pro sestry si klade za cíl zaplnit tuto součást "nulového kurikula" a naučit budoucí sestry pracovat s reflexí a sebereflexí, s kritickým myšlením a s kreativitou, integrovat se do profese a nastartovat vhodný životní styl jako prevenci syndromu vyhoření a podporující faktor celoživotního ukotvení sestry v profesi. Ošetřovatelství pracuje s těmito podpůrnými systémy: mentoringem, preceptoringem (v podmínkách ČR je to tzv. adaptační proces), se supervizí, koučováním, mediací apod. Modul zahrnuje vybrané podpůrné systémy (mentoring, preceptoring a supervizi - reflektovanou praxi), se kterými je potřebné, aby byl obeznámen již absolvent školy, protože se s nimi bezprostředně po nástupu do praxe setká, a to buď jako jejich subjekt, anebo jako objekt. Modul je rozprostřen do celého studia, je založen na zážitkovém učení a aktivní participaci. Výstupem nejsou akademické znalosti, ale zejména prožitky, uvědomování si možných cest řešení, osobní psychohygiena a lepší porozumění emocím u klientů i svým vlastním.
Osnova
  • Přehled probírané látky:
    Studující v rámci své ošetřovatelské praxe jako pomocník mentora vede praxi středoškolského studenta oboru Zdravotnický asistent anebo vysokoškolského studenta oboru Všeobecná sestra z 1. ročníku, a to minimálně dva týdny, tj. 10 pracovních dnů praxe. S klinickým mentorem má pravidelné schůzky jednak ke své ošetřovatelské praxi, jednak k mentoringu vedeného studenta.
Literatura
    povinná literatura
  • Věstník MZ ČR Certifikovaný kurz v oboru Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I, pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-9963-6. 2015. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II, doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-9965-0. 2015. info
  • Mentor klinické praxe v ošetřovatelství a porodní asistenci. E-opory. Opava: ÚO FVP SU, 2010. info
  • GUGGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-809-8. 2010. info
  • Metodický manuál pro lektory. Olomouc: UP, LF. ISBN 978-80-244-2165-0. 2008. info
  • KRÁLOVÁ, J. a kol. Systém psychosociální prevence pro studenty Všeobecného lékařství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2165-0. 2008. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál. ISBN 80-7367-181-6. 2006. info
  • JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton. ISBN 80-7254-329-6. 2003. info
  • SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-312-9. 2000. info
    doporučená literatura
  • HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ M. et al. Praktická supervize. Praha: Galen. ISBN 978-80-7262-532-1. 2008. info
  • SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-7. 2008. info
  • FISCHER, O. a kol. Úvod do filosofie pro pomáhající profese. Praha: JABOK. ISBN 978-80-904137-4-0. 2008. info
  • BÁRTLOVÁ, S. Profese sestry, profesionalizace a elitářství v ošetřovatelství ze sociologického pohledu. In Kontakt. České Budějovice: JČU, 2007. info
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. ISBN 80-7178-715-9. 2004. info
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem, který proběhne písemnou nebo ústní formou, v rámci něj student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty.
Požadavky k zápočtu: absolvování kurzu - aktivní účast ve cvičeních. Doklady o pomocném mentoringu (zápis o průběhu mentoringu s podpisem mentorovaného i klinického mentora), výkaz o třech hodinách individuálních mentorských supervizí u vedoucího praxe. Prerekvizitou je předmět Psychosociální podpůrný systém pro sestry 4.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2021/UOGK089