FVP:UVSRPHK005 Supervize v sociální práci - Informace o předmětu
UVSRPHK005 Supervize v sociální práci
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 10/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Leona Hozová, MBA, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Leona Hozová, MBA, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa a sociální politika (program FVP, VSSP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je reflexe odborné praxe v rámci supervize, která vede studenta k získávání těchto základních dovedností a v oblasti supervize. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o formách a cílech supervize včetně základních supervizních přístupů a etických zásad supervize. Pozornost je rovněž věnována procesu přípravy, vyjednávání a obsahu supervizního kontraktu. Předmět akcentuje skupinovou supervizní práci, týmovou supervizi včetně uplatnění Balintovských skupin v supervizi. Studenti jsou seznámeni se základními informacemi využití transakční analýzy a psychodramatu v supervizi a vybranými supervizními technikami. Záměrem předmětu je zajistit funkční propojení teoretické báze s praktickou aplikací získaných poznatků.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti
Student získá a prokáže znalost základních forem a cílů supervize a jejich přístupů a bude znát etické zásady supervize. Umí charakterizovat podstatné znaky supervizního kontraktu, skupinové a týmové supervize a bude se orientovat ve vybraných supervizních technikách.
Odborné dovednosti
Student dokáže spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu, nalézat situace (zakázky), s kterými přichází do supervize, pracovat na formulaci zakázky pod vedením supervizora, pracovat pod vedením supervizora na splnění zakázky, být otevřený vůči zpětné vazbě, rozpoznat užitečnost zpětné vazby pro svou práci a využívat reflexi a získanou zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v praxi sociální práce. Student bude dále umět aktivně spolupracovat v supervizní skupině, poskytovat zpětnou vazbu supervizorovi a supervizní skupině, využívat supervizi při řešení složitých případů klientů, využívat supervizi při obraně vůči stresu a emocionální zátěži, identifikovat svá silná a slabá místa, provádět sebereflexi, průběžně vyhodnocovat splnění cílů supervize.
Obecná způsobilost
Student je schopen definovat pojem supervize a identifikovat jednotlivé formy, metody a supervizní přístupy. Zná etické principy supervize, má základní znalosti o možnostech, struktuře a obsahu supervizního kontraktu a rovněž zná možnosti, hranice, přínosy a rizika supervize. Student chápe supervizi jako součást profese sociální práce a zná možnosti dalšího vzdělávání v supervizi. Student je odpovědný vůči sobě, klientům a profesi, přijímá etické principy sociální práce, rozumí jim a uplatňuje je v praxi, přijímá supervizi jako prostředek vlastního odborného růstu. - Osnova
- 1. Supervize v ČR. Formy a cíle supervize. Supervizní přístupy. Etické zásady supervize. Možnosti, hranice, přínosy a rizika supervize.
- 2. Supervizní kontrakt. Proces přípravy kontraktu.
- 3. Supervizní kontrakt. Vyjednávání a obsah kontraktu.
- 4. Skupinová práce v supervizi. Výhody a nevýhody skupinové práce v supervizi. Druhy a formy supervizních skupin. Úloha supervizora při práci se skupinou.
- 5. Kompetence supervizora, kompetence supervizantů a vzájemný vztah. Struktura a proces ve skupinové supervizi.
- 6. Základní principy a zdroje dynamiky skupinové supervize. Členství ve skupině. Kontrakt a další dohody. Pravidla skupiny. Dodržování prvků skupinové práce.
- 7. Začínající supervizní skupina a její formace. Téma pro skupinovou supervizi. Práce na naplnění potřeb supervizanta. Problémy skupinového procesu.
- 8. Týmová supervize. Organizace a tým před supervizí. Kontakt, oslovení nebo zakázka. Vyjednávání se zadavatelem supervize. Prví setkání se supervidovanými a kontrakt s týmem. Vlastní proces supervize.
- 9. Týmová supervize. Techniky supervizní práce v týmu. Ohniska zaměření supervizního procesu. Dynamika vztahů v rámci supervizního trojúhelníku. Hodnocení. Ukončování supervize.
- 10. Bálintovské skupiny. Bálintovská skupina a supervize. Struktura Bálintovských skupin.
- 11. Transakční analýza a její využití v supervizi. Moc.
- 12. Vybrané techniky v supervizní práci. Modelování situací, psychodrama, hraní rolí, kreslení map, využívání videozáznamu, focusing.
- Literatura
- povinná literatura
- BAŠTECKÁ Bohumila, Veronika ČERMÁKOVÁ a Milan KINKOR. Týmová supervize. Teorie a praxe. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
- HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ M. et al. Praktická supervize. Praha: Galen, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1. info
- HAWKINS, Peter a Robin SHOHET.Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
- PAČESOVÁ, M. Lékař, pacient a Michael Bálint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8. info
- PILÁT, Miroslav. Supervize. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2022. 149 s.
- doporučená literatura
- BALARDI, Nando. Supervision : Grundlagen, Techniken, Perspektiven. C.H.Beck, 2013. . 4. aktualisierte Auflage. ISBN 978-3-406-44757-0.
- BÄRTLOVÁ, E. Supervize v sociální práci. Ústí nad Labem: FSE UJEP, 2007. ISBN 978-807044-952-3. info
- CARROLL, M., THOLSTRUPOVÁ, M. Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-582-5. info
- MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4. info
- PETITCOLLIN, CH. Oběť, kat a zachránce ve vztazích a komunikaci. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-362-8. info
- Metody hodnocení
- Zápočet
Podmínkou k získání zápočtu je úspěšné absolvování písemného testu. - Informace učitele
- Vyučujícího pedagoga je možno kontaktovat po soustředění, v době jeho konzultačních hodin (viz Aktuality) nebo prostřednictvím elektronické pošty. Studentům je k dispozici studijní opora, dostupná zde: https://elearning.slu.cz/enrol/index.php?id=141.Student může po dohodě s pedagogem využívat osobních individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UVSRPHK005