FVP:USPQP020 Reedukační a resocializační pe - Informace o předmětu
USPQP020 Reedukační a resocializační pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavěakreditace léto
- Rozsah
- 13/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zaměřit se na znalosti i dovednosti v souvislosti s reedukační a resocializační pedagogikou současnosti. Student se bude zabývat v teoretické i praktické rovině pedagogickou prací s dětmi i dospělými, kteří se mohou ocitnout mimo běžnou společnost, jsou umístěni v resocializačních a reedukačních zařízeních a také v institucích mimoškolní péče.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti
- Student prokáže znalost základních pojmů a teoretických konceptů týkajících se klíčových otázek reedukace a resocializace v prostředí České republiky.
- Student zná klíčové legislativní dokumenty vztahující se k reedukační a k resocializační práci v Čr.
- Student dokáže analyzovat související morální vývoj člověka a jeho důsledky pro následnou reedukační a resocializační péči.
- Student zná souvislosti, které vyvstávají u problematiky institucionální reedukační péče o děti a mládež v ČR.
- Student se orientuje v práci etopeda a resocializačního pracovníka.
- Student umí charakterizovat pobytové sociální služby pro dospělé, včetně azylových domů.
Odborné dovednosti
- Student umí samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, které se týkají reedukační a resocializační pedagogiky.
- Umí zařadit témata do oblasti etopedické či sociální. - Student umí posoudit nutnost a požadavky na péči u marginalizovaných skupin obyvatelstva, jak v dětském věku, tak v dospělosti.
- Student dokáže samostatně aplikovat vybrané metody a techniky reedukační práce s dětmi s problémovým chováním a poruchami chování.
- Student umí aplikovat poradenství ohledně základních informací k reedukační a resocializační péči a pedagogice.
Obecné způsobilosti
- Student umí samostatně diskutovat o palčivých otázkách současné společnosti, které se týkají marginalizace a restrikce v konkrétním duchu skupin dětí i dospělých.
- Student prakticky zná zařízení reedukační a resocializační péče pro děti, mládež a dospělé a umí jej podle určitých specifik komparovat.
- Student umí posoudit resocializační a reedukační péči a její úskalí. - Osnova
- 1. Od výchovy a socializace k reedukaci a resocializaci.
- Teoretický vstup do reedukační a resocializační pedagogiky.
- 2. Etopedie versus resocializační pedagogika, jejich vymezení, koncepty a současný pohled.
- 3. Morální vývoj člověka a jeho dopad na kvalitu života v dospělosti.
- 4. Riziková životní období a práce s dospívajícím.
- 5. – 6. Reedukační zařízení v dětském věku a práce s dítětem s problémovým a poruchovým chováním.
- 7. – 8. Resocializační a pobytová zařízení pro dospělé a práce s člověkem v sociální exkluzi.
- 9. Exkurze do reedukačního nebo resocializačního zařízení.
- 10. Charakteristika vybraných rizikových jevů – delikvence, agresivita, současné závislosti u dětí a dospělých.
- 11. Možnosti a limity působení resocializačního pedagoga v inkluzivním systému českého školství.
- 12. Podpůrná opatření související s dětmi s problémovým a rizikovým chováním v běžné škole.
- 13. Repetitorium učiva.
- Literatura
- povinná literatura
- ARNOLDOVÁ, A. Sociální péče. 2.díl. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9308-0.
- BLAŽEK, Petr, FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Delikvence. Analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada Publishing, a.s., 2019. ISBN 978-80-271-2013-0.
- DÁVIDOVÁ, Michaela. Patologické hráčství: výskyt, diagnostika, léčba, komplexní pohled na problematiku. Praha: Grada Publishing, a.s., 2020. ISBN 978-80-247-2758-5.
- JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
- KALEJA, M.; ZEZULKOVÁ, E. Školská inkluze versus exkluze: Vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016.
- ŠKOVIÉRA, Albín. Metody resocializační péče. UP, 2021. ISBN 978-80-7560-347-0.
- ŠKOVIÉRA, Albín. Resocializační pedagogika. UP, 2018. ISBN: 978-80-7560-139-1.
- ŠLECHTOVÁ, Hana. Rodinná socializace. Nakl. Pavel Mervart. 2017. ISBN 978-80-7465-246-2.
- doporučená literatura
- BIEDERMANOVÁ, Eva a kol. Možnosti a problémy resocializace vězňů, účinnost programů zacházení. 1. vyd. Praha:
- KUFR s.r.o., 2011, 98 s. ISBN 978-80-7338-115-8.
- KALVODOVÁ, Věra. Trest odnětí svobody na doživotí. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, 1995, 91 s. ISBN 80-210-1197-1.
- MOTEJL, Otakar a kol. Vězeňství. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2010, 336 s. ISBN 978-80-7357-606-6.
- neurčeno
- SMITH, Robert C. Society and Social pathology. Springer International Publishing, 2017.
- FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2.akt., přeprac. vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
- GEORG, Henry. Sociální problémy. Nakl.Michal Legelli, online. 2018.
- JANÍK, Tomáš. Vše pro výchovu. Brno: MU, 2021. ISBN 978-80-210-9768-1.
- KLÍMA, Petr. Pedagogika mimo zdi institucí. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. s. 355-401. ISBN 80-7312-038-0.
- MAREK J., STRNAD A., HOTOVCOVÁ L. Bezdomovectví: v kontextu ambulantních sociálních služeb. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0090-1.
- NEVOLOVÁ, Dobromila a NOVÁČKOVÁ, Jana. Respektovat a být respektován. PeopleComm, 2020 (4., přepr.). ISBN 978-80-87917-50-3.
- ŠÁNDOROVÁ, Zdenka. (Re)sociazalizace v rané péči. UP 2015. ISBN 978-80-7395-961-6.
- Zákon č. 109/2002 o ústavní výchově, ve znění pozdějších předpisů.
- Výukové metody
- Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS Moodle, jenž slouží také k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
- Metody hodnocení
- Požadavky:
- Zpracování seminární práce – odevzdaná a kladně ohodnocená seminární práce na aktuální zadané téma.
- Aktivní účast na exkurzi do reedukačního nebo resocializačního zařízení (zařízení pro děti nebo pro dospělé podle aktuálních možností daného období). - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (akreditace léto, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/akreditaceleto/USPQP020