USPQK032 Komunikační systémy ve vzdělávání

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace zima
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cíl předmětu je zaměřen na oblasti logopedické intervence u dětí a žáků s potřebou využívat náhradní komunikační systémy při vzdělávání. Poskytuje informace o determinantech řečového vývoje s důrazem na proces vnímání zvuku řeči ve vztahu k funkčním oblastem mozku a důsledky jejich poškození pro osvojení řečových dovedností. Pozornost je věnována kategoriím narušeného vývoje řeči, které systémově ovlivňují psychický a kognitivní vývoj dítěte. Pozornost je věnována rozvoji řeči u dětí se zdravotním postižením v rané péči, zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka a stanovení podpůrných opatření dle platné legislativy.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí objasnit zákonitosti výchovy, vzdělávání a celkového rozvoje osob s částečně omezenou nebo nevyvinutou schopností dorozumívat se mluvenou řečí
- student umí zdůvodnit základní východiska koncepčního a legislativního rámce procesu sociální a školní inkluze osob s částečně omezenou nebo nevyvinutou schopností dorozumívat se mluvenou řečí
- student umí pojmenovat obecné a inovativní metody a formy školního vyučování, didaktické zásady a možnosti využití informačních technologií ve vzdělávání
- student umí vysvětlit zákonitosti procesu učení, jeho mechanismy, druhy, průběh a podmínky, za nichž probíhá
- student umí charakterizovat obtíže žáků zasahujících do vyučovacího procesu z důvodu částečně omezené nebo nevyvinuté schopnosti dorozumívat se mluvenou řečí
Odborné znalosti specifické:
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
- student umí vysvětlit možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v základní škole speciální včetně principů užívání alternativní a augmentativní komunikace, hlasové výchovy a hlasové hygieny
Odborné dovednosti:
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a propagovat jejich zavádění do výuky
- student umí poskytnout instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž predikuje úspěšnost
- student umí participovat na vytváření individuálních vzdělávacích plánů s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí koordinovat a metodicky vést asistenty pedagoga ve škole
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči
- student umí samostatně aplikovat logopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se symptomatickými poruchami řeči
- student umí poskytovat speciálněpedagogické poradenství v oblasti nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů u žáků se symptomatickými poruchami řeči
- student umí aplikovat základní zásady při volbě náhradních komunikačních systémů u osob s těžkými poruchami verbální komunikace
Osnova
  • 1. Faktory vývoje řeči, dialektická determinace vývoje řeči, řeč ve vztahu k psychickým procesům
  • 2. Specifika narušeného vývoje řeči s důrazem na omezenou schopnost dorozumívání
  • 3. Alternativní a augmentativní komunikační systémy ve vzdělávání
  • 4. Metody alternativní a augmentativní komunikace ve výuce
  • 5. Individuální vzdělávací plán, aplikace podpůrného opatření ve stupních 3.-5.
  • 6.-9. Podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje žáka se symptomatickou poruchou řeči a omezenou schopností dorozumívání k vytváření primárních školních dovedností
  • 10. Intervenční postupy a programy pro účely rozvoje komunikační kompetence žáka s omezenou schopností dorozumívání a jejich vyhodnocování
  • 11. Úloha asistenta pedagoga při vzdělávání žáka s omezenou schopností dorozumívání
  • 12. Metodická podpora poradenského zařízení při nastavení forem alternativní a augmentativní komunikace
Literatura
    povinná literatura
  • BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.
  • CHLEBORADOVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9674-5.
  • JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5186-7.
  • KLUGEROVÁ, J. Komunikace v teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2017. ISBN 978-80-7452-128-7.
  • ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
    doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3704-0.
  • BOČKOVÁ, B. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6.
  • HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: Technická univerzita, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.
  • KNAPCOVÁ, M. Komunikační systém - VOKS. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2018. ISBN 978-80-7481-215-6.
  • MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8.
    neurčeno
  • BATTYE, A. Who´s Afraid of AAC?: the UK guide to augmentative and alternative communication. London: Routledge, 2018. ISBN 978-1-911186-17-5.
  • FOSTER SKALOVÁ, P., KUNOVÁ, A., ŠAROUNOVÁ, J. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát: neverbální dítě v mateřské škole. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88290-73-5.
  • KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: komunikační systém tvořený obrazovými symboly: Piktogramy. Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.
  • KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ R. Řeč rukou: komunikační systém tvořený znaky - Znak do řeči. Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4.
  • HEMZÁČKOVÁ, K., KUBOVÁ, L. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami - Procesní schémata. Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-055-8.
  • ZEZULKOVÁ, E. Komunikační systémy ve vzdělávání. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Prezentace referátu na téma Podpora rozvoje komunikační kompetence dítěte/ žáka s částečně omezenou nebo nevyvinutou schopností dorozumívat se mluvenou řečí v kontextu vytváření primárních školních dovedností. Odevzdání referátu v písemné podobě doplněné prezentací ve formátu ppt. je podmínkou udělení zápočtu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.