UPPVP0019 Teorie výchovy pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2008
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPVP0010 Pedagogika pro SP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky předmětu Teorie výchovy je předat studentům velmi solidní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na žáka a skupinu žáků. Vedle toho si klademe za cíl vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti výchovy, psychologie výchovy pubertální, postpubertální a adolescentní mládeže. K této základně připojit instrumentální arzenál chování a dovedností z praktických výchovných situací z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů apod.
Osnova
  • - Proměny pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení výchovy (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích). Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí.
    - Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů). Složky výchovy a jejich systémová podmíněnost.
    - Trendy ve výchově a vzdělávání, směřování českého - zejména základního a středního školství
    Bílá kniha, rámcový vzdělávací program, školní kurikula.
    - Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci). Inkluzivní vzdělávání - "vzdělávání pro všechny" (integrace žáků se zdravotním postižením do "hlavního proudu" vzdělávání).
    - Hodnoty, druhy hodnot, hodnotová orientace. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při "vyjasňování" hodnot na základní a střední škole.
    - Výchova charakteru a mravní výchova. Možnosti její realizace v podmínkách současné základní a střední školy. Metody a prostředky mravní výchovy.
    - Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd.
    - Sociálně - patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě. Diagnostika a postupy při nápravě alkoholismu, nealkoholové toxikomanie, gamblerství, záškoláctví, šikaně atd.
    - Sociální patologie mládeže (delikvence, alkoholismus, toxikomanie, gamblerství) a možnosti školní výchovy.
    - Výchova mezilidských vztahů, techniky mezilidských vztahů, sociální dovednosti (asertivita, pozitivní chování, řízení konfliktů, řešení náročných situací).
    - Média a jejich vliv na pubescenta a adolescenty. Výchovné možnosti základní a střední školy.
    - Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?). Problémy rasismu, xenofobie, šikany na školách a možnosti výchovy.
    - Výchova ke zdravému životnímu stylu. Fyzické a duševní zdraví .
    - Sexuální pedagogika, sexualita pubescentů a adolescentů a její výchovná kultivace, Biologické, psychické a sociální podmínky výchovy pohlavní, sexuální, výchovy k partnerství, manželství a rodičovství. Dvě pojetí výchovy k partnerství:
    a) Výchova k partnerství představující východisko pro kvalitativně vyšší pojímání výchovy k manželství, rodičovství a rodinné výchovy, jako nezbytný předpoklad soužití dvou partnerů,
    b) Výchova k partnerství ve svých důsledcích představuje dlouhodobě "volný", nelegalizovaný partnerský svazek, který ve svých důsledcích přispívá k další erozi rodiny.
    - Sexuální výchova na základní a střední škole, její obsah, prostředky a metody. Pohlavní výchova. Prevence a sexuální patologie
    - Kulturní zařízení a jejich spolupráce se školou. Dětská muzea. Kulturní zařízení jako nositelé hodnot. Vztah zařízení k pedagogice (kulturní pedagogiky, bibliopedagogika, muzeopedagogika, divadelní pedagogika.
    - Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností. Postavení rodiny mezi výchovnými činiteli. Spolupráce rodiny a školy. Komunikace škola - rodina, její formy a možnosti.
    - Rodina a rodinná výchova. Rodinná výchova a dynamika rolí.
Literatura
    povinná literatura
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2003. ISBN 80-86429-19-9. info
  • MATĚJČEK, Z. (ed.) aj. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3. info
  • PRŮCHOVÁ, B. Slušný rozvod. Brno: Vydavatelství ERA, 2002. ISBN 80-86517-25-X. info
  • KRATOCHVÍL, S. Manželská terapie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-332-3. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (ed.). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6. info
  • HINTNAUS, L. Člověk a rodina, Smysl a funkce rodiny: (Anatomie, fysiologie a patologie lidské rodiny). České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotn, 1998. ISBN 80-7040-315-2. info
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
    doporučená literatura
  • Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Bílá kniha. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. info
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2. info
  • LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-194-8. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-549-0. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. info
  • PLAŇAVA, I. Manželství a rodiny - struktura, dynamika a komunikace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-039-2. info
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1. info
  • STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • MLČÁK, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. ISBN 80-7042-452-4. info
  • MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno: Blok, 1990. info
    neurčeno
  • CHAMRAZOVÁ, S. Jak si vybíráme životního partnera. Psychologie dnes, 2004, roč. X, č. 11, 2004. info
  • CHODĚRA, O. Partnerství, manželství a paragrafy. GRADA Publishing, 2002. ISBN 80-247-0217-7. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
  • HORSKÁ, P. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-01 I-X. info
  • DUNOVSKÝ, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986. info
  • MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. info
Informace učitele
- aktivní účast na seminářích
- vypracování seminární práce
- zvládnutí vybraného okruhu u ústní zkoušky
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.