FVP:UPPV0008 Seminář z vývojové psychologie - Informace o předmětu
UPPV0008 Seminář z vývojové psychologie pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FPF, B7507-SvP)
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Předmět doplňuje cyklus přednášek vývojové psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, veřejně zpracované téma prezentovat a obstát v následné diskusi. Témata jsou soustředěna na specifické otázky, které úzce souvisí s vývojem jedince.
- Osnova
- 1. Založení rodiny, "Oběti" a "přínosy" rodičovství aneb rodičovská pro a proti.
2. Adaptace na rodičovství - období před narozením dítěte a po narození.
3. Absence rodičovství - nedobrovolná bezdětnost. Prožívání této životní situace a hledání východiska.
4. Rozvod a dopad na děti v různých věkových stádiích. Programování.
5. Vývoj způsobu a zaměření hry v jednotlivých fázích vývoje.
6. Význam dětských pohádek pro rozvoj dítěte.
7. Význam zvířat pro psychický vývoj dětí školního věku.
8. Význam sourozenců pro dítě školního věku.
9. Vývoj kamarádství v průběhu života.
10. Parta a její funkce pro dospívajícího, formování skupiny s ohledem k věku, osamělost v dospívání.
11. Adolescent a jeho postoj k hodnotovému světu svých rodičů.
12. Emoce a vztahy ve virtuálním prostředí a případná nebezpečí, která z toho pro dospívajícího vyplývají.
13. Vztahy rodičů k homosexualitě svých dětí.
14. Volba povolání v různých fázích vývoje člověka.
15. Proměna profesní role v průběhu dospělosti až po odchod do důchodu.
16. Prarodiče - různé způsoby chování prarodičů, prarodiče v rozvodu manželství svých dětí.
17. Stárnoucí paměť.
18. Pozitivní a negativní emoce umírajících.
19. Nástup do zaměstnání v adolescenci.
- 1. Založení rodiny, "Oběti" a "přínosy" rodičovství aneb rodičovská pro a proti.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
- LANGMEIER, J. , KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X. info
- doporučená literatura
- TEYBER, E. Děti a rozvod: jak pomoci dětem vyrovnat se s rozvodem rodičů. Praha : Návrat domů, 2007. ISBN 978-80-7255-163-7. info
- MACEK, P., LACINOVÁ, L. Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2006. ISBN 80-7364-034-1. info
- MATĚJČEK, Z. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1056-6. info
- SMÉKAL, V. , LACINOVÁ, L., KUKLA, L. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-8659-884-5. info
- ŠMAHEL, D. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1. info
- WARSHAK, R. A. Rozvodové jedy. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-439-X. info
- MELGOSA, J. Žít naplno - kniha o dospívání. Praha : Advent-Orion, 2003. ISBN 80-7172-601-X. info
- SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
- EVERETT, C. Zdravý rozvod pro rodiče i děti : původní, klinicky ověřený program provázející čtrnácti etapami procesu rozchodu, rozvodu až k případnému uzavření nového manželství. Praha: Talpress, 2000. ISBN 80-7197-169-3. info
- MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
- DESSEINTOVÁ, M., P. Nezačínejte stárnout. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-255-6. info
- FRAZ, M. Psychologický výklad pohádek : smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-260-2. info
- MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Radosti a strasti prarodičů, aneb když máme vnoučata. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-455-X. info
- ORTNEROVÁ, G. Pohádky radí nejmenším. Praha: Knižní klub, 1995. ISBN 80-7176-243-1. info
- KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. info
- ČAČKA, O. Psychologie imaginativní výchovy. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0223-9. info
- ČERNOUŠEK, M. Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1. info
- PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky. Vývoj člověka v druhé polovině života. Praha: SPN, 1974. info
- neurčeno
- ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
- CHAPMAN, G. Dospívající a pět jazyků lásky : odhalte jazyk lásky, kterým komunikuje vaše dospívající dítě. Praha: Návrat domů, 2003. ISBN 80-7255-085-3. info
- SOBOTKOVÁ, I. Pěstounské rodiny:jejich fungování a odolnost. MPSV, 2003. ISBN 80-8655-262-4. info
- ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. info
- GOLDMAN, J. Jak přežít doma, ve škole a mezi kamarády. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-508-3. info
- BAUMAN, L., RICHE, R. Jak přežít pubertu. Praha: Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-440-8. info
- GODDETOVÁ, E. T. Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-492-3. info
- DAINOWOVÁ, S. Jak přežít dospívání svých dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-420-6. info
- BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1. info
- RUSHOTOVÁ, R. Jak poznat kamarády a udržet si je. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-338-2. info
- MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíce potřebují? Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-058-8. info
- ARLTOVÁ, M. Puberta je, když začínají s rodiči potíže. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-020-0. info
- MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
- HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
- Metody hodnocení
- Analýza výkonů studenta
- Informace učitele
- Student splní požadavky na docházku do seminářů (20 % omluvená neúčast). V seminářích bude aktivní, krátce seznámí kolegy s přečtenou knihou nebo článkem z odborného časopisu s tématem vývojové psychologie. Dále zpracuje a prezentuje seminární práci na vybrané téma v rozsahu 4-8 stran, připraví si otázky k následné diskuzi, kterou úspěšně odmoderuje. Seminární práci odevzdá v písemné podobě, přičemž dodrží citační normy a použije minimálně tři zdroje. Za předpokládanou nepřítomnost v semináři si domluví náhradu s jiným studentem, který přednese své připravené téma. Pokud si student náhradu nezajistí, zvýší se počet stran seminární práce na 20. V zápočtovém týdnu úspěšně složí zápočtový test týkající se diskutovaných témat v semináři.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2009/UPPV0008