UPPVKP025 Pedagogic-psychological Diagnostics and Colsuntancy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2011
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Boris Iljuk, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Boris Iljuk, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko - psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
    2. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura.
    3. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce. PCA.
    4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
    5. Rozhovor (Interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru
    6. Kasuistika
    7. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence
    8. Hra jako diagnostický prostředek
    9. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů. Vybrané informace o statistice.
    10. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
    11. Pedagogicko - psychologická diagnostika dětí. Funkce PPP a SPC. Školní psycholog.
    12. Cílená zpětná vazba, review, hodnocení.
Literature
    recommended literature
  • Svoboda, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. info
  • Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik. Olomouc: UP, 2006. info
  • Hayes, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003. info
  • Slaměník, I. a Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. info
  • HUČÍN, J. Hovory o psychoterapii. Praha: Portál, 2001. info
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál., 2001. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997. info
  • Drapela, J.V., Hrabal, V. a kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1995. info
  • Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Grade
Test
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2011/UPPVKP025