UPPVP0038 Speciální pedagogika pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2011
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Studenti mají výborné znalosti z pedagogických a psychologických disciplín, z biologie člověka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika, postavení v systému věd a aktuálních trendech. Studenti získají přehled o jednotlivých druzích postižení a poruch, o rodině s postiženým jedincem, o specifičnosti vývoje jedinců s různým typem postižení, jejich začlenění do vzdělávací soustavy v rámci speciálního školství nebo individuálních vzdělávacích programů, o profesním uplatnění a zapojení do života společnosti. Současně je cílem přednášek podat informace o speciálně-pedagogické diagnostice, terapii a prevenci.
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Základní pojmy (defekt, defektivita, socializace postižených, integrace a inkluze).
    2. Rodina s postiženým dítětem. Postoje postižených ke společnosti.
    3. Metody speciální pedagogiky.
    4. Tyflopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    5. Psychopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce.
    6. Logopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností.Organizace logopedické péče.
    7. Surdopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    8. Somatopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    9. Problematika specifických poruch učení - terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika.
    10. Kombinovaná postižení. Autismus.
Literatura
    povinná literatura
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VÁGNEROVÁ, M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2. info
    doporučená literatura
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. info
  • LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7. info
  • MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-2441-075-3. info
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
  • VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-2440-698-5. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
  • BERBERICH, CH., LANG, G., KOSTIHA, S. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4. info
  • TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2. info
    neurčeno
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-013-5. info
  • FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-150-1. info
  • HRDLIČKA, M.; KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. info
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: UK, 2002. ISBN 80-246-0329-2. info
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. info
  • KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-71784-24-9. info
  • RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-71782-87-4. info
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Čtení o koktavosti. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-003-0. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Test
Informace učitele
Student po získání zápočtu ze semináře postoupí ke zkoušce. Znalosti z povinné literatury a přednášek budou prověřeny ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2006, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.