UPPVPP068 Týrané a zneužívané dítě

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2011
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o problematice týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Zřetel bude brán na historické pozadí tohoto jevu a jeho vývoj až do současnosti. Obsah předmětu je mimo jiné zaměřen na osobnost jedince v sociálním prostředí a reaguje na aktuální situaci v naší společnosti.
Osnova
  • Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, historie pojmu, postavení dítěte ve společnosti, historické aspekty, tělesné týrání,
    psychické týrání, sexuálně zneužité děti, rizikové životní situace a psychické strádání dítěte, výskyt syndromu CAN, prevence syndromu CAN, jeho zjiš´tování a registrace, právní zajištění dítěte s CAN, právní aspekty, problematika posuzování týraného dítěte u soudu, dítě - svědek,Role sociálního pracovníka při výskytu CAN, léčba dětí trpících syndromem CAN, psychoterapeutická intervence, péče o dítě.
Literatura
    povinná literatura
  • DUNOVSKÝ, J. aj. Týrané zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
    doporučená literatura
  • MATOUŠEK, O. A KOL. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. A KOL. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0586-9. info
  • VANÍČKOVÁ, E. aj. Sexuální násilí na dětech. Praha: Portál, 1999. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Dotazník
Informace učitele
Účast na přednáškách, nastudování povinné literatury.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.